یک سیاستمدار آمریکایی از امکان بازگشت واشنگتن به برجام سخن گفت

© AFP 2023 / Carlos Barriaیک سیاستمدار آمریکایی از امکان بازگشت واشنگتن به برجام سخن گفت
یک سیاستمدار آمریکایی از امکان بازگشت واشنگتن به برجام سخن گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این احتمال وجود دارد که مشارکت ایالات متحده آمریکا در توافقنامه هسته ای برجام با ایران احیا شود.

به گزارش اسپوتنیک، متیو بریزا، سفیر پیشین ایالات متحده در جمهوری آذربایجان ، رئیس سابق گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا این موضوع را در مصاحبه با وبسایت Oxu.Az اعلام کرده است.

وی گفت: "من فکر می کنم اگر جو بایدن معاون رئیس پیشین جمهور آمریکا در انتخابات ماه نوامبر امسال ریاست جمهوری پیروز شود ، واشنگتن مجدداً مشارکت خود را در توافق نامه هسته ای ژوئیه 2015 گروه 5 بعلاوه یک با ایران (برجام) احیا کند." وی گفت: "علاوه بر این معتقدم در صورت انتخاب هر رئیس جمهور دیگر در ایالات متحده غیر از دونالد ترامپ چنین اتفاقی خواهد  افتاد."

به گفته وی ، تغییر رهبری کاخ سفید پس از نتایج انتخابات می تواند تأثیر مثبتی در روابط واشنگتن با شرکای ناتو داشته باشد ، در این صورت ایالات متحده به همکاری در چارچوب اتحادیه  آتلانتیک شمالی اهمیت بیشتری خواهد داد.

کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه - اسپوتنیک ایران
سفیر ایران: تمدید تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه ایران، به معنای مرگ برجام خواهد بود

متیو بریزا گفت: " سیاست واشنگتن در قبال روسیه هیچ تغییری نخواهد کرد. فقط می توانم بگویم که بایدن برخلاف ترامپ هرگز نمی خواست روابط دوستانه با ولادیمیر پوتین داشته باشد. ، بایدن رهبر روسیه را خوب می شناسد."

این دیپلمات معتقد است که با روی کار آمدن بایدن در کاخ سفید ، ایالات متحده قادر خواهد ببود جایگاه خود را به عنوان یک رهبر جهانی جهان را  بازگرداند . وی اطمینان دارد که با کنار رفتن دولت ترامپ ، واشنگتن علاقه سنتی خود به قفقاز را که "در سالهای اخیر فروکش کرده است" احیا خواهد نمود.

به گفته بریزا ، میزان محبوبیت بایدن در بین رای دهندگان آمریکایی امروز از ترامپ بیشتر است.

وی معتقد است : "با توجه به این واقعیت که اکثر رای دهندگان آمریکایی بر این باورند که ترامپ نسبت به اوضاع در رابطه با ویروس کرونا صحیحی نشان نداد ، میزان محبوبیت وی به طرز چشمگیری کاهش یافته است".

طبق بررسی های شبکه تلویزیونی  CNN ، 56 درصد از رای دهندگان اکنون از بایدن حمایت می کنند ، در حالی که تنها 41 درصد از آنها هوادار ترامپ حمایت می کنند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، ژوئیه سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

در این توافق نامه همچنین ذکر شده بود كه در صورت اجرای کامل آن تحریم تسلیحاتی ایران طی مدت 5 سال لغو می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала