آلمان،بریتانیا و فرانسه خواهان حفظ برجام

© AP Photo / Virginia Mayo جوزپ بورل
 جوزپ بورل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران خواستار ارجاع نگرانی‌های خود در رابطه با برجام به کمیسیون مشترک حل اختلاف شد.

به گزارش اسپوتنیک در اعلامیه وزارت امورخارجه آلمان آمده است که گروه «سه کشور اروپایی» آلمان،بریتانیا و فرانسه خواهان حفظ برجام هستند.

چندی پیش جوزپ بورل، مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دریافت نامه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مورد عدم پایبندی کشورهای اروپایی به برجام خبر داد. ایران در این نامه خواستار ارجاع نگرانی‌های خود در این زمینه به کمیسیون مشترک حل اختلاف شد.

بورل در بیانیه‌ای که منتشر شد، تاکید کرده که وزیر خارجه ایران خواستار ارجاع نگرانی‌های این کشور در مورد رفتار کشورهای اروپایی به کمیسیون حل اختلاف مطابق بند ۳۶ برجام شده است.

پنتاگون: ترامپ طرح خروج نظامیان آمریکا از آلمان را تأیید کرد  - اسپوتنیک ایران
پنتاگون: ترامپ طرح خروج نظامیان آمریکا از آلمان را تأیید کرد

بند ۳۶ برنامه جامع اقدام مشترک ناظر بر «ساز و کار حل و فصل اختلافات» میان امضاءکنندگان توافق هسته‌ای است و چنانچه یکی از طرف‌ها معتقد باشد دیگران به تعهدات برجامی خود پایبند نبوده‌اند می‌تواند موضوع را برای حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع دهد.

وی در ادامه افزود:«ما همراه فرانسه و بریتانیا  این موضوع را مورد تأیید قرار می دهیم که خواهان  حفظ برجام هستیم. ما سه کشور اروپایی بطور کامل تعهدات خود در چارچوب برجام و به ویژه در بخش مربوط به تحریم‌ها را به انجام رساندیم.»

به گفته وزیر امورخارجه آلمان، گروه سه کشور اروپایی، حتی بیش از تعهدات خود عمل کرد تا از تجارت قانونی با ایران حمایت شود. وی از ایران خواست تمام تعهدات خود در رابطه با برجام را به انجام برساند.

وی گفت:« ما از ایران انتظار داریم اقدامات سازنده‌ای در قبال تلاش های ما به انجام برساند. ما یکبار دیگر تأیید می کنیم که برای حفظ برجام  آماده هستیم».

کشف ۱۴ تن آمفتامین تولید شده توسط داعش در اروپا - اسپوتنیک ایران
کشف ۱۴ تن آمفتامین تولید شده توسط داعش در اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه خود تاکید کرده که فعال‌کردن مکانیسم حل اختلاف مستلزم تلاش متمرکز و با حسن‌ نیت همه طرف‌های برجام است و او به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک از پنج کشور باقیمانده در برجام انتظار دارد فرایند حل اختلاف را با چنین رویکردی دنبال کنند.

در قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان که حدود دو هفته پیش در نشست شورای حکام به تصویب رسید، با استناد به گزارش‌های اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم همکاری ایران برای بازرسی از برخی تاسیسات، از تهران خواسته شده با بازرسان همکاری کند و امکان بازدید از مراکز مشکوک را برای آنها فراهم آورد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در وین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران را به حل و فصل این مسأله فراخواند که ممکن است به دلیل قطعنامه وخیم‌تر شود. طرح قطعنامه برای بازرسی تأسیسات مظنون در ایران  بر اساس گزارش مربوطه رافائل گروسی دبیر کل آژانس تهیه شده بود. از 35 کشور عضو شورای حکام،  25 کشور از قطعنامه حمایت کردند. روسیه و چین رأی مخالف دادند و 7 کشور  از دادن رأی امتناع ورزیدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала