ایران در تولید گاز از قطر جلو زد

© Sputnik / Alexei Danichevتولید گاز
تولید گاز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از قطر برداشت می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی در حالی از ۲۸۰ میلیون متر مکعب سال ۹۲  امروز به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده که ایران تا پیش از این همواره سهم کمتری از قطر در برداشت از این میدان مشترک داشت اما اکنون روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتری برداشت می‌کند.

اکنون ۲۳ سال از آغاز توسعه پارس جنوبی یا همان عسلویه می‌گذرد و حدود ۱۹ سال است که تولید از این میدان مشترک گازی با قطر آغاز شده و به مدد همین آغاز و افزایش تولید بوده که اکنون ضریب نفوذ گازرسانی شهری ۹۸ درصد و گازرسانی روستایی نیز به ۸۴ درصد رسیده است.

آغاز حذف قبوض کاغذی آب در چند شهر ایران  - اسپوتنیک ایران
رسانه‌ها: انفجار اخیر در تهران می‌تواند مربوط به تولید موشک باشد

تا آنجا که ایران در این ۱۹ سال توانسته از تولید ۵۶ میلیون متر مکعبی در اواخر سال ۸۰ به تولید  حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعبی در روز در شرایط فعلی برسد و پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۰ میلیون متر مکعب دیگر به ظرفیت تولید گاز ایران از این میدان اضافه شود.

این در حالی است که ایران تا سال ۹۶ همواره تولید گاز کمتری از شریک خود در پارس جنوبی داشت اما از سال ۹۲ و با تمرکز سرمایه و نیروی انسانی در فازهای اولویت دار پارس جنوبی توسط وزیر نفت،‌ سرانجام ایران برنده ماراتن نفسگیر تولید گاز شد و امسال اختلاف تولید ایران و قطر، به بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

تولید قطر اکنون حدود ۵۶۶ میلیون متر مکعب است و بهره‌برداری از طرح توسعه‌ای این کشور تولید را در بهترین حالت تا ۶۲۸ میلیون متر مکعب افزایش خواهد داد. طرح هایی که البته بنا بر اعلام قطر به دلیل شیوع کرونا متوقف شده است. این به معنای فاصله‌ای بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعبی تولید بین ایران و همسایه جنوبی در حداکثر تولید برنامه‌ریزی شده است.

در واقع از سال ۹۲ تا کنون معادل ۱۲ فاز استاندارد در پارس جنوبی به تولید رسیده است که به معنای افزایش سالانه متوسط ۱۷ درصد تولید گاز و افزایش دو برابری تولید از سال ۹۲ است. با توجه به این آمار،‌ در ۶ سال گذشته، بیش از ۱۵۰۰ میلیارد متر مکعب گاز غنی به ارزش ۲۷۰ میلیارد دلار تولید شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала