حکم تعقیب قضایی ترامپ برای قتل سردار سلیمانی هیچ چشم اندازی ندارد

© Photo / IRNAافشای طرح ترور سردار سلیمانی ، فرمانده نیروی قدس
افشای طرح ترور سردار سلیمانی ، فرمانده نیروی قدس  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
درخواست ایران برای جلب رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ به خاطر قتل سردار قاسم سلیمانی چشم انداز و آینده ای ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، آناتولی کاپوستین رئیس و عضو کمیته اجرایی انجمن روسی حقوق بین الملل در این خصوص اظهار نظر نمود.

پیشتر اطلاع داده شد که مقامات قضایی ایران از اینترپل خواسته اند، بیش از ۳۰ نفر از کسانی را که در قتل سردار قاسم سلیمانی مشارکت داشته اند، تحت تعقیب بین المللی قرار دهد. در این این افراد فعالین سیاسی و نظامی آمریکا و سایر کشورها از جمله رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ به چشم می خورد. دفتر اینترپل در ایون اطلاع داد که بر اساس قوانین داخلی اینترپل، این سازمان نمی تواند درخواست مقامات قضایی ایران برای جلب ترامپ را بررسی کند.

کاپوستین گفت: « دو مورد در اینجا وجود دارد. مقامات عالی حال حاضر دولت ها که بر اساس قانون در لیست اینترپل جای نمی گیرند برای همین این از این بابت با دشواری هایی مواجه هستند. آمریکا عضو اینترپل است. مسئله دیگر در ارتباط به اتهام تروریسم است که یکی از خطرناک ترین جنایت هایی است که اینترپل به آن واکنش نشان می دهد اما آنها همیشه با دقت این مسئله را بررسی می کنند اینکه در این اتهام هیچ گونه انگیزه سیاسی وجود نداشته باشد. با احتساب این موضوع که در اینجا بوی سیاست به شدت می آید و آنها ممکن است بر این اساس درخواست مذکور را پیگیری نکنند.»

واکنش اینترپل به دستور جلب ترامپ در پرونده قتل سردار سلیمانی 
 - اسپوتنیک ایران
واکنش اینترپل به دستور جلب ترامپ در پرونده قتل سردار سلیمانی

کاپوستین یادآوری می کند: طبق حقوق بین الملل مقامات عالی کشورها از تعقیب قضایی مبرا هستند تا آن زمان که آنها وظیفه ای را عهده دار باشند. اگر مقامات مذکور حمله را مخفی کرده اند  پس این یک عملیات ویژه معمولی بوده است گرچه از آنجا که صحبت در خصوص مقامات است پس بدون شک یک عمل ناپسند است.

کاپوستین می گوید: « اگر دادگاه ایران این حادثه را تروریستی می شمارد ممکن است افراد شرکت کننده در آن به دادگاه بر اساس قوانین ایران فراخوانده می شوند.»

وی اطمینان داد: «دورنمای این اقدام بسیار نامحدود است برای آنکه آمریکا علی رغم اینکه خیلی ها ترامپ را دوست ندارند به شدت از خطوطی پیروی می کند که مقاماتش را به کسانی که به آنها از خارج اتهام می زنند، ندهد. بعید است که آمریکایی ها یک زمانی ترامپ را بدهند . این درخواست ایران به احتمال زیاد ژستی است که عدالت در هر صورت باید پیروز شود و اگر قانون کافی وجود ندارد حداقل به کسانی که مرتکب چنین اعمالی می شوند، یادآور می شود که این کار نه تنها غیر اخلاقی بلکه غیر قانونی است.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала