رئيس بانک مرکزی ایران: شوک بازار ارز در کشور گذار و موقتی است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / رئيس بانک مرکزی ایران، شوک بازار ارز در کشور را گذار و موقتی دانست
رئيس بانک مرکزی ایران، شوک بازار ارز در کشور را گذار و موقتی دانست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همتی: آنچه که برای ما مهم است قیمت ارز در سامانه نیما است که تجارت کشور را در آن تامین می کنیم و مبادله دلار در سامانه نیما زیر 16 هزار تومان است

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران در تشریح دلایل گرانی قیمت دلار و وضعیت بازار ارز با بیان اینکه شوک ناشی از قطعنامه ای که به ناحق علیه ایران صادر شد، گذراست، افزود: قیمت ارز از معاملات سامانه نیما مشخص می شود و در این سامانه نیز دلار زیر 16 هزار تومان قیمت خورده است و طی امروز 120 میلیون دلار و دیروز نیز بیش از 120 میلیون دلار در این سامانه عرضه شده است؛ این نوساتات کوتاه مدت است و بزودی مهار می شود.

رییس کل بانک مرکزی ایران با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی بازار ارز بیانگر شوک موقتی است، گفت: نمی توانیم برای شوک های موقتی، سیاست های پولی مان را تغییر دهیم اما تمام تلاش مان را میکنیم تا این شوک را کنترل کنیم و تا حدودی هم کنترل شده است. در روزهای آینده با تعادل عرضه و تقاضا در سامانه نیما، اوضاع بهتر می شود.

چه مسائلی در نشست امروز کمیسیون اقتصادی مجلس ایران مطرح شد؟ - اسپوتنیک ایران
چه مسائلی در نشست امروز کمیسیون اقتصادی مجلس ایران مطرح شد؟

وی‌درباره میزان ارز صادراتی که به کشور بازگشته است، گفت: از 72 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال قبل، 45 میلیارد دلار برگشته ولی هنوز 27 میلیارد دلار برنگشته است. البته صادرکنندگان تا پایان تیر فرصت دارند ارزهای صادراتی را برگردانند.

رییس کل بانک مرکزی ایران درباره اعلام اسامی متخلفان ارزی افزود: طبق اعلام وزارت صمت، کارت بازرگانی افرادی که ارز خود را بازنگردانند، باطل می شود، ضمن اینکه بانک مرکزی هم اسامی برخی را به قوه قضاییه ارجاع داده است و اعلام هم می کند؛ ما روابط مان با صادرکنندگان دوستانه است.

همتی درباره دخالت بانک مرکزی در بازار به منظور کاهش التهاب ارزی گفت: برای دخالت در بازار یک روش، ارز پاشی است که اگر ضروری نباشد انجام نمی دهیم؛ ما برای نوسانات کوتاه مدت، سیاست پولی را تغییر و‌ ذخایر ارزی را هدر نمی دهیم؛ این نوسانات هم کوتاه مدت است.

وی با بیان اینکه اگر احساس کنیم نوسانات ارزی میان و بلند مدت است، حتما دخالت میکنیم، تصریح کرد: کل حجم معامله در بازار اسکناس، زیر 4-5 میلیارد دلار و کمتر از 5 درصد است؛ ما ذخایرمان را حفظ میکنیم و ثبات بازار ارز برایمان مهم است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала