آغاز بحران آب در کلان شهر تهران

© Sputnik / Somayeh Pasandide آغاز بحران آب در کلان شهر تهران
آغاز بحران آب در کلان شهر تهران
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افزایش جمعیت بدون برنامه در تهران این شهر را با مشکل تامین آب در آینده ای نزدیک مواجه می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، تهران پانزدهمین شهر پرجمعیت جهان و پرجمعیت‌ترین شهر ایران با مساحت ۷۳۰ کیلومترمربّع است که به‌همراه توابع خود (استان تهران)بالغ بر ۱۴ میلیون جمعیت دارد.

تهران از لحاظ بزرگی بیست و هشتمین شهر دنیا است که تراکم جمعیت آن بین ده هزار و هفتصد تا بیش از یازده هزار نفر در هر کیلومترمربع است، این درحالی است که متوسط تراکم جمعیت در کشور، حدود ۵۰ نفر در هر کیلومتر بوده، به‌عبارتی تراکم جمعیت در تهران بیش از ۲۰ برابر متوسط کشور است.

در استان تهران سالانه حدود ۴ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که سهم کشاورزی ۵۶ درصد، سهم شرب ۳۵ درصد و مابقی سهم صنعت، خدمات و فضای سبز است. از این میزان یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب سهم آب تصفیه‌شده برای مصرف شرب استان است که حدود یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب سهم شهر تهران بوده و مابقی در دیگر شهرها و روستاهای استان مصرف می‌شود.

جمعیت ساکن شهر تهران بیش از ۹ میلیون نفر ارزیابی شده است که بخشی از جمعیت ۵ میلیون نفری دیگر شهرها و روستاهای استان تهران و همچنین جمعیت قابل توجهی از استان‌های اطراف، روزانه در پایتخت رفت و آمد می کنند و بدین ترتیب جمعیت سیار پایتخت روزانه به بیش از ۱۲ میلیون نفر می‌رسد.

تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
الگوی موفق دریاچه ی ارومیه در راه استان فارس

به‌طور متوسط ۷۰ درصد از آب شرب تهران از منابع سطحی شامل ۵ سد لتیان، طالقان، امیرکبیر، لار و ماملو تأمین می‌شود و ۳۰ درصد نیاز آبی نیز از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌شود.

در برخی سالها و عمدتاً در روزهای گرم تابستان که مصرف آب در پایتخت افزایش می‌یابد، چاه‌های بیشتری به مدار بهره‌برداری می‌آیند تا کمک‌رسان منابع محدود آب سطحی باشند و در این مواقع، سهم تأمین آب شرب تهران از منابع سطحی و زیرزمینی به‌ترتیب به حدود 60 درصد و 40 درصد می‌رسد.

در زمان حاضر با توجه به جمعیت فعلی تهران، در روزهای گرم سال با برابر شدن ظرفیت تأمین آب و میزان مصرف، توصیه‌ها به صرفه‌جویی افزایش می‌یابد و در ایام پیک، با کار شبانه‌روزی متخصصان آب تهران، تقاضای آب شرب پاسخ داده می‌شود.

درحالی که منابع جدیدی برای افزایش ظرفیت تأمین آب تهران برای آینده وجود ندارد، جمعیت این کلان‌شهر و شهرهای اطراف آن با افزایش مهاجرت‌ها، افزایش ساخت‌وسازها، ادامه تراکم‌فروشی و... درحال افزایش است، به‌طوری که پیش‌بینی شده است در سال ۱۴۰۴ جمعیت استان تهران به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد که ۷۰ درصد آن ساکن کلان‌شهر تهران خواهند بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала