اوج گرفتن دوباره جنگ در افغانستان

© Photo / IRNAاوج گرفتن دوباره جنگ در افغانستان
اوج گرفتن دوباره جنگ در افغانستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت افغانستان از نزدیک شدن نشست بین افغانستانی صلح با طالبان سخن می‌گوید اما از طرف دیگر درگیری‌ها در استان‌های مختلف به شدت افزایش یافته و دو طرف از تلفات سنگین یکدیگر خبر می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، دولت افغانستان پس از پایان سه روزه آتش‌بس با طالبان در روزهای عید سعید فطر، گفته بود که این آتش‌بس با وجود عدم توافق به صورت غیررسمی ادامه می یابد اما واقعیت‌ خلاف آن را نشان می‌دهد و درگیری‌ها در مناطق مختلف این کشور به شدت افزایش یافته است.

هرچند دولت افغانستان زمان دقیق نشست بین افغانستانی صلح با طالبان را مشخص نکرده اما گفته که قرار است دور نخست این نشست در قطر برگزار شود.

در این حال درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و طالبان در استان های بادغیس، فاریاب، جوزجان، بغلان، قندوز، تخار، پکتیا، غور، میدان وردک، غزنی، قندهار، زابل، «نیمروز» و شماری دیگر از استان‌های این کشور ادامه دارد که تلفاتی سنگین بر دو طرف وارد شده است.

طی دو روز گذشته تنها در استان‌های تخار، بغلان، جوزجان، نیمروز و کاپیسای افغانستان ۳۹ نظامی و غیرنظامی کشته و شمار دیگر هم زخمی شده اند.

منابع خبری افغانستان از شهرستان «قادس» استان بادغیس در شمال غرب این کشور نیز گزارش داده اند که در حمله طالبان دو سرباز پلیس کشته و چهار تن دیگر هم زخمی شده اند.

این منابع می‌گویند طالبان نیز در این رویداد تلفات داشته اند اما آمار دقیقی در دست نیست.

احضار سفیر افغانستان به وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
احضار سفیر افغانستان به وزارت خارجه ایران

هفته گذشته طالبان حملات گسترده‌ای را بر شهرستان «اومنه» در استان جنوبی پکتیا آغاز کرد که در آن با متحمل شدن تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی شدند.

وزارت کشور افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در این حمله ۲۴ عضو گروه طالبان کشته و ۱۲ تن از آنها هم زخمی شده اند که اجساد تعدادی از آنها در میدان نبرد باقی مانده است.

چند روز پیش این گروه حملات تهاجمی گسترده‌ای را بر شهرستان «قیصار» استان فاریاب آغاز کردند که براساس گزارش لشکر ۲۰۹ ارتش در شمال افغانستان، در آن ۲۸ عضو طالبان کشته و تعدادی دیگر هم زخمی شدند.

همچنین مناطق مرکزی افغانستان نیز در این مدت شاهد نبرد بین نیروهای دولتی و گروه طالبان بوده است که براساس گزارش وزارت دفاع این کشور طالبان روز پنجشنبه بر شهرستان «تیوره» حمله کردند که در نتیجه «مولوی نصرالله انصاری» فرماندار خودخوانده طالبان برای این شهرستان با شماری از افراد خود در درگیری با نیروهای دولتی کشته شدند.

در این مدت شهرستان «پسابند» غور نیز شاهد نبرد سنگین بین جنگجویان طالبان و نیروهای دولتی بود که در آن طالبان پیشروی‌هایی داشته اند.

«جاوید فیصل» سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان هم با تائید حملات طالبان و درگیری بین جنگجویان این گروه و نیروهای دولتی گفته است که طی یک هفته گذشته ۴۲۲ نیروی دولتی در حملات طالبان کشته و یا زخمی شده اند.

فیصل که در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل با خبرنگاران صحبت می‌کرد، هشدار داد که ادامه این حملات روند صلح را متضرر خواهد کرد.

گفتنی است که پس از آتش‌بس روزهای عید دولت افغانستان و طالبان به ادامه کاهش خشونت‌ها به منظور پیشرفت در مذاکرات صلح، توافق کرده بودند. اما دیده می شود که طالبان به این تعهدات خود پابند نیست.

کابل پایتخت افغانستان در آخرین رویداد تروریستی روز گذشته شاهد انفجار خودرو حامل خانواده یک شاعر، مورخ و نویسنده افغانستان به نام «اسدالله ولوالجی» بود که در آن دختر، همسر، عروس و نوه اش جان باختند.

این حادثه بعد از ظهر دیروز جمعه در شهرستان «پغمان» کابل که یک محل تفریحی برای اهالی کابل است، رخ داد که براساس گزارش پلیس کابل بمب در خودرو حامل خانواده والوالجی جاسازی شده بود که در آن منفجر شد.

دولت افغانستان و گروه طالبان سه روز عیدسعیدفطر را آتش‌بس اعلام کرده بودند و با گذشت روزهای عید دولت افغانستان گفته بود که آتش‌بس اعلام نشده بین دو طرف برای آزادی زندانیان و فراهم کردن گفت‌وگوی بین افغانستانی صلح ادامه خواهد داشت اما براساس گفته دفتر شورای امنیت ملی این کشور، طالبان این آتش‌بس را نقض کرده و حملات خود را در استان های مختلف شدت بخشیده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала