پادشاه اردن اسرائیل را تهدید کرد

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoپادشاه اردن اسرائیل را تهدید کرد
پادشاه اردن اسرائیل را تهدید کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اردن تهدید کرد، در صورتی که اسرائیل کرانه باختری را به خاک خود ضمیمه کند، از معاهده صلح با این کشور خارج می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اقتصاد نیوز، منابع بلندپایه دیپلماتیک روز پنجشنبه به شبکه خبری المیادین گفتند: عبدالله دوم پادشاه اردن به آمریکایی ها و اسرائیلی ها اعلام کرده است که کشورش در صورت الحاق کرانه باختری از ادامه معاهده صلح با اسرائیل خودداری می کند.

این منابع افزوند: ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن امروز نامه ای از ملک عبدالله پادشاه کشورش را به محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل داد که در آن بر موضع ثابت اردن در قبال الحاق کرانه باختری و عمق روابط با فلسطینی ها تاکید شده است.

آماده شدن اسرائیل برای اشغال بخش غربی رود اردن
 - اسپوتنیک ایران
آماده شدن اسرائیل برای اشغال بخش غربی رود اردن

منابع مزبور افزوند که الصفدی ابراز امیدواری کرد که ای کاش سامح شکری وزیر امور خارجه مصر نیز در این دیدار حضور داشت چرا که پیام چنین دیداری بسیار قوی تر بود.

با این حال اردنی ها تاکید کردند که به تماس های خود با مقام های مصری برای تضمین ثابت قدم بودن آنان بر موضع شان در مخالفت با روند الحاق کرانه باختری ادامه خواهند داد.

منابع دیپلماتیک خاطرنشان کردند که الصفدی و محمود عباس روی دعوت برای یک نشست شش جانبه و صدور بیانیه ای قوی در مخالف با الحاق کرانه باختری  توافق کردند.

این منابع  گفتند که الصفدی همچنین تاکید کرد که پادشاه اردن در تماس با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در باره اظهارات انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات نیز گفت وگو کرده و بن زاید با رد این اظهارات موضعی مغایر آن گرفته است.

این منابع افزودند که رییس تشکیلات خودگردان در این دیدار یادآور شد که معاهده صلح میان اسرائیل و اردن با معاهده صلح میان مصر و اسرائیل متفاوت است و معاهده وادی عربه بر خلاف معاهده مصر با اسرائیل، در چارچوب روند صلح خاورمیانه صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه اردن روز پنجشنبه در سفری غیر منتظره به رام الله با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان برای بررسی راه های مقابله با طرح الحاق کرانه باختری از سوی اسرائیل  و پیامدهای آن بر منطقه، دیدار کرد.

برخی منابع به المیادین گفتند که تشکیلات خودگردان روز پنجشنبه منتظر دیدار سامح شکری وزیر امور خارجه مصر از رام الله بود اما وی از این دیدار پوزش خواست که نارضایتی رام الله و نگرانی امان را از این موضوع در پی داشت که شاید قاهره در قبال الحاق کرانه باختری موضعی در سطح پایین اتخاذ کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала