کی یف منتظر دریافت دستگاه های ضبط هواپیما از تهران است

© AFP 2023 / Fabrizio Benschوزیر امور خارجه اوکراین دیمیتری کولیبا
وزیر امور خارجه اوکراین دیمیتری کولیبا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه اوکراین اعلام داشت: کی‌یف انتظار دارد پیش از انتقال جعبه های سیاه به پاریس دستگاه های ضبط را از تهران دریافت کند.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری کولابا وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه ای اعلام داشت: اوکراین تجهیزات لازم برای رمزگشایی ضبط کننده هواپیماهای بوئینگ اوکراینی را که در ایران سقوط کرد، ندارد و این دستگاه ها هم باید به کی یف تحویل داده شوند و از اوکراین برای متخصصان فرانسوی ارسال شوند.

 پیشرفت مذاکرات میان ایران و اوکراین برای انتقال جعبه سیاه بوئینگ - اسپوتنیک ایران
پیشرفت مذاکرات میان ایران و اوکراین برای انتقال جعبه سیاه بوئینگ

رمزگشایی جعبه های سیاه نیاز به تجهیزات ویژه ای دارد که در حال حاضر در اوکراین وجود ندارد. چند ماه پیش اوکراین در مورد رمزگشایی ضبط کننده های پرواز تهران-کی یف با فرانسه به توافق رسید.

وزیر خارجه اوکراین افزود: در جلسات شورای ایكائو (سازمان بین المللی هواپیمایی)، نمایندگان ایران واقعاً از تمایل خود برای تحویل جعبه های سیاه برای رمزگشایی به فرانسه صحبت كردند. ما امیدواریم که اینها سخنانی تو خالی نباشند، اما در راه فرانسه باید آنها را در اوکراین ببینیم.

همانطور که یوگنی ینین معاون وزیر امور خارجه اوکراین روز یکشنبه در کانال تلویزیونی اوکراین 24 اظهار داشت، کی یف توافق کرده رمزگشایی ضبط کننده ها را از دفتر تحقیق و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری در فرانسه و سایر طرف های ذی نفع دریافت کند.

تا به امروز، هیچ پیش شرط لازم برای تعویق بیشتر رمزگشایی دستگاه های ضبط وجود نداشته است. مانع اصلی انتقال جعبه های سیاه و رمزگشایی عدم وجود اراده سیاسی طرف ایرانی است.

ینین گفت: طرف اوکراینی چندین بار درخواست های کمک های حقوقی بین المللی را به طرف ایرانی ارسال کرده است و تا به امروز، ما یک پاسخ معنی دار واحد دریافت نکرده ایم. در عین حال، وی اعتراف كرد كه شایسته نیست پیشرفت در روند فنی را با روند جنایی پیوند دهید.

بوئینگ 737 هواپیمایی بین المللی اوکراین در 8 ژانویه چند دقیقه پس از ترک فرودگاه تهران سقوط کرد.

ایسنا در تاریخ 31 ماه مه گزارش داد که مقامات این کشور تصمیم گرفتند ضبط کننده پرواز را به سمت اوکراین نفرستند. همچنین خاطرنشان شد که دلیل این تصمیم تأخیر در پاسخ به پیشنهادات ایران بوده است. این خبرگزاری مشخص کرد که جعبه های سیاه به یک کشور دیگر ارسال می شود، که احتمالاً فرانسه باشد.

فرهاد پرورش نماینده ایران در ایكائو، در 12 ژوئن گفت كه تهران از دفتر فرانسه برای تحقیقات و تجزیه و تحلیل امنیت هواپیمایی در زمینه رمزگشایی جعبه های سیاه درخواست کمک كرده است، اما این دفتر گفته است كه آنها درخواست رسمی دریافت نکرده اند و همچنان به بحث درباره احتمال مشاركت آنها می پردازند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала