گزارش و تحلیل

گفتگوی ریاض و تل آویو، دور از چشم همه، زیر نظر آمریکا

© Sputnik / Kristina Afanasyeva /  مراجعه به بانک تصاویر گفتگوی مرتبط با معامله قرن
گفتگوی مرتبط با معامله قرن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریاض و تل آویو به دور از توجه رسانه ها، در حال انجام مذاکرات پنهانی هستند که بخشی از برنامه حل و فصل آمریکا معروف به "معامله قرن" است.

اردن که ادعا می کرد تنها مسئول مقدسات مسلمانان در بیت المقدس است، اکنون آماده سازش می باشد. روزنامه " اسرائیل هیوم" نزدیک به نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو با اشاره به منابع سیاسی آگاه در تل آویو نوشت: علاوه بر برنامه حل و فصل آمریکا معروف به "معامله قرن"، كه در ماه مارس توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا ارائه شده، از دسامبر سال گذشته مذاکرات پنهانی بین عربستان سعودی و اسرائیل با میانجیگری ایالات متحده انجام می شود.

هدف آنها حصول اطمینان از حضور نمایندگان پادشاهی در کمیته اوقاف است که مسئولیت زیارتگاه های بیت المقدس اشغالی به ویژه مسجد مبارک الاقصی را بر عهده دارد.

روسیه پیشبرد طرح امریکاییمعامله قرن را غیر ممکن می داند  - اسپوتنیک ایران
روسیه پیشبرد طرح امریکایی"معامله قرن" را غیر ممکن می داند

دیپلماتهای آگاه سعودی به آن نشریه یهودی اطمینان دادند که آنها در مورد مذاکرات بسیار ظریف و محرمانه ای که به دور از توجه رسانه ها صورت می گیرد با مشارکت گروه کوچکی از دیپلماتهای ارشد و مقامات امنیتی اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی صحبت می کنند. این روند بخشی از بحث در مورد "معامله قرن" است.

چند ماه پیش، اردن اعلام کرد که آن کشور تنها طرفی است که مسئول زیارتگاههای بیت المقدس اشغالی است و هرگونه تغییر در وضعیت خود را رد می کند. اما پس از نفوذ دولت ترکیه در بیت المقدس شرقی، به طور کلی و در مسجد الاقصی، به طور خاص در وضع پادشاهی اردن، تغییراتی رخ داد.

پس از به اصطلاح "اعمال خشونت"، اسرائیل گیت هایی برای ورود بازدید کنندگان به مسجد الاقصی ایجاد کرده است. بعداً به درخواست عبدالله دوم  پادشاه اردن، دستگاه‌های فلزیاب حذف شدند. سپس اردنی ها تعداد اعضای کمیته اوقاف را در مسجد الاقصی افزایش دادند و نمایندگان فلسطین را در صفوف خود قرار دادند. اما طبق این منابع نمایندگان جدید فلسطین به سازمانهای اسلامی ترکیه اجازه مداخله در امور مسجد الاقصی را دادند و آنها ده‌ها میلیون دلار دریافتی از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را به آن کمیته منتقل کردند. این باعث شد اردن نامه ای به اسرائیل و ایالات متحده ارسال کند. مقامات اردن گفتند که آنها آماده هستند تا موضع خود را در مورد عضویت عربستان سعودی در کمیته اوقاف تغییر دهند، به شرطی که این موضوع بر حق اردن برای اداره آنها تأثیر نگذارد. علاوه بر این، به درخواست عمان، عربستان سعودی باید میلیونها دلار به عنوان کمک مالی به سازمانهای اسلامی در بخش شرقی بیت المقدس و مسجد مقدس الاقصی منتقل کند. به نوبه خود، اسرائیل ، همانطور که در پیام اردن نشان داده شده است، باید فشارهای دیپلماتیک و سیاسی را برای اخراج سازمان های ترکیه از بیت المقدس که تحت پوشش فلسطینی ها فعالیت می کنند، تشدید کند.

اردنی ها به حمایت مادی و دیپلماتیک عربستان سعودی نیاز دارند تا بتوانند جلوی گسترش ترکیه در بیت المقدس را بگیرند. اسرائیل و ایالات متحده نیز می توانند از این مزیت بهره مند شوند، زیرا برای اجرای "معامله قرن" و الحاق اسرائیل به حمایت ریاض احتیاج دارند. ریاض، به نوبه خود، خواهان پشتیبانی امارات متحده عربی و بحرین است.

با این وجود، با توجه به گفته یک دیپلمات عربی، هنوز خیلی زود است که در مورد اجرای این طرح صحبت کنیم، چون اردن معتقد است که نمایندگان عربستان سعودی باید صرفا مقام ناظر داشته باشند. به گفته وی، این امر از تغییر موقعیت اردن به عنوان تنها دولت کنترل کننده اوقاف در بیت المقدس شرقی جلوگیری می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала