آتش جنگلهای خوزستان امروز مهار شد

© Sputnik / Denis Mukimovآتش جنگلهای خوزستان امروز مهار شد
آتش جنگلهای خوزستان امروز مهار شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از پایان اطفای حریق جنگل‌ها در منطقه کوه خاییز استان خوزستان خبر داد و گفت: اوضاع در سایر نقاط تحت کنترل همکاران ماست و امیدواریم امروز آتش‌سوزی کاملاً مهار شود. 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما ایران، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری 12 خرداد با حضور در برنامه صبحگاهی شبکه دو «در انتهای الوند» گفت: آتش‌سوزی اتفاق ناگواری است که در دنیا شاهد آن هستیم، سالانه به‌طور متوسط 400 میلیون از اراضی جنگلی جهان طعمه حریق می‌شود و آمار آتش‌سوزی در کشور هم ما طی 13 سال گذشته نشان می‌دهد که سالانه حدود 16 هزار هکتار از عرصه‌های جنگی و مقطعی ایران در آتش می‌سوزند.

آتش سوزی گسترده در استانهای غربی و جنوب ایران در خائیز - اسپوتنیک ایران
آتش سوزی گسترده در استانهای غربی و جنوب ایران+ویدئو

بهمن افراسیابی با بیان اینکه تلاش سازمان جنگل‌ها پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی است، افزود: سال 99 با توجه به میزان و پراکنش بارندگی در کشور شاهد انبوهی از یکساله‌ها را به‌عنوان زیر آشکوب جنگل‌های کشور بودیم،این پوشش هر چه بیشتر باشد احتمال اطفای حریق هم بیشتر است، خشک شدن این پوشش از جنوب شروع شد و تا مناطقی ییلاقی و سردسیر ادامه داشت و متأسفانه به همین سبب شاهد آتش‌سوزی و سرایت آتش بودیم.

افراسیابی ادامه داد: خوشبختانه ضلع جنوبی جنگل‌های پائیز که در حوزه استحفاظی خوزستان قرار دارد، تا ساعت 3 صبح 12 خرداد اطفای حریق شده است و هنوز همکاران ما برای پیشگیری از خطرات احتمالی در منطقه حضور دارند، در ضلع شمالی این جنگل‌ها در استان کهگیلویه و بویر احمد هم آتش‌سوزی تا حدی مهارشده، آتش‌سوزی در منطقه‌ای مشرف‌به گچساران خاموش شده است، در منطقه «دیل» تا دیروز وزش شدید باد بارها حریق را تشدید کرده ولی اوضاع تحت کنترل است.

وی گفت: با همکاری هوانیروز، سپاه، هلال‌احمر، وزارت نفت 6 بالگرد آب‌پاش و امدادی تأمین‌شده است و اطفای حریق در مناطق صعب‌العبور در کوه حائز به‌طرف کهگیلویه و بویر احمد ادامه دارد.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه مناطق صعب‌العبور و وزش شدید باد، مهار آتش را به تأخیر انداخته است، افزود: چندین بار همکاران ما با کمک مردم، بومیان و .. آتش را خاموش کرده‌اند، اما مجدد شدت گرفته است، خوشبختانه در حال حاضر آتش در وضعیت خوبی است و اوضاع تحت کنترل همکاران ماست، امیدواریم امروز آتش‌سوزی کاملاً اطفا شود.

افراسیابی درباره علل آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس نیز گفت: 95 درصد آتش‌سوزی‌ها علل انسانی دارد و از 100 درصد عامل انسانی 5 درصد عمدی است که به دلیل اختلافات قومی قبیله‌ای در مالکیت عرصه رخ می‌دهد.

وی گفت: گاهی پرتاب یک ته سیگار می‌تواند یک فاجعه بزرگ زیست‌محیطی را رقم بزند، یا چوپانی که دامش را در مرتع می‌چراند برای گرم کردنم غذا و چایی اگر اجاق را خوب خاموش نکند می‌تواند عامل وقوع آتش‌سوزی بزرگی باشد، اگر گردشگران شکارچیان و عموم مراقب باشند ، آتش‌سوزی تا 90 درصد کم می‌شود.

وی درباره خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی نیز گفت: آتش‌سوزی خسارت‌های بسیار دارد، گذشته از اینکه ما فضای سبز و جامعه سبز گیاهی را از دست می‌دهیم، مواد عالی خاک از بین می‌رود و خاک لخت می‌شود، فرستایش آبی بادی خواهیم داشت و سیل به راه می‌افتد و ویرانی به دنبال خواهد داشت.

افراسیابی تأکید کرد : به ‌تنهایی نمی‌شود منابع طبیعی را حفظ کرد، ما مردم، صداوسیما، رسانه‌ها، ذی ‌نفعان و بهره ‌برداران برای حفاظت از طبیعت نیاز داریم .

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала