آتش سوزی گسترده در استانهای غربی و جنوب ایران+ویدئو

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / آتش سوزی گسترده در استانهای غربی و جنوب ایران در خائیز
آتش سوزی گسترده در استانهای غربی و جنوب ایران در خائیز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آتش سوزی گسترده در جنگل‌ های کوه خائیز و همچنین بخش زیادی از جنگل‌های مناطق جنوبی ایران را خاکستر کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، حادثه تلخ آتش‌سوزی از عصر روز گذشته به جان خائیز افتاده و شعله‌ های بی ‌رحم آتش لحظه‌ ای به درختان تنومند بلوط و گونه‌های گیاهی این کوه سرافراز اجازه نفس کشیدن نمی ‌دهد.

​جنگل‌ های زاگرس این روزها مورد هجوم بیرحمانه ‌ای است که آتش سرخ در دامان درختان انداخته است و حالا 26 ساعتی می‌شود شاهد مرگ دردناک درختان و مرتع کوه خائیز هستیم.

منطقه‌ای که علاوه بر پوشش گیاهی و تنوع جنگلی زیستگاه حیات وحش از قبیل کل، بز و گونه‌های مختلف پرندگان است به سرعت خاکستر می‌شود و رنگ کوه را سیاه می‌کند.

زبانه آتش بر فراز خائیز از کیلومترها دورتر قابل مشاهده است این آتش‌سوزی با وزش باد شدت گرفته و صحنه‌های نگران کننده‌ای از نابودی جنگل‌های بی‌زبان را ترسیم کرده است.

آتش کوه خائیز ناشی از سهل ‌انگاری شهرستان همجوار در کنترل طی ساعات اولیه است. حادثه‌ای که اگر به موقع مدیریت می ‌شد شاهد حجم عظیم آتش در حوزه استحفاظی کهگیلویه نبودیم.

​موضوعی که فرماندار کهگیلویه را نیز به انتقاد واداشت. علیرضا اتابک در نشست اضطراری ستاد  مدیریت بحران که به ریاست استاندار در منطقه آب کاسه برگزار شده بود، اظهار داشت: آتش‌سوزی از حوزه استحفاظی بهبهان آغاز شد و به شهرستان ما اطلاع‌ رسانی نشد. اگر اطلاع قبلی داشتیم کمک می‌کردیم زودتر مهار می‌شد.

وی با بیان اینکه به محض اطلاع از ورود آتش به منطقه ستاد مدیریت بحران وارد عملیات شد و اکیپ‌هایی در محل حاضر شد، تصریح کرد: نیروهای مردمی، بسیج، گروه‌های جهادی، تشکل‌های مردم نهاد، کوهنوردان، نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست، امدادگران هلال‌احمر و اقشار مختلف برای کمک به مهار آتش به محل اعزام شدند.

​اتابک گفت: به علت شرایط دشوار حاکم بر منطقه در ساعات اولیه نیروهای با پیاده‌روی چهار ساعته به محل حادثه رسیدند اما با حضور بالگردهای امدادی از صبح امروز 22 سورتی پرواز برای انتقال نیروها صورت گرفت.

وی اضافه کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته فردا چهار فروند برای آبپاشی عازم محل خواهند شد.

​​همچنین احد جمالی معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص علت حادثه گفت: قطعا اگر ادله کافی برای خطای انسانی در این حادثه ارائه شود قطعا با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала