گزارش و تحلیل

آمادگی ایران برای پاسخ قانونی به هرگونه تهدید

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / آمادگی ایران برای پاسخ قانونی به هرگونه تهدید
آمادگی ایران برای پاسخ قانونی به هرگونه تهدید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امورخارجه ایران اعلام کرد که در صورت درخواست آماده ارسال محموله های مورد نیاز ونزوئلا به این کشور است.

اسپوتنیک – عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز دوشنبه در نشست خبری خود اعلام کرد "اگر ونزوئلا در مورد  صادرات محموله‌های جدید تقاضایی را مطرح کند با تهمیداتی که اندیشیده شده و اندیشیده خواهند شد به این کشور و سایر کشورهای نیازمند به این محموله‌ها ما صادرات انجام خواهیم داد."

پیش از تهران در تقابل با تحریم‌های ایالات متحده علیه بخش انرژی دو کشور ایران و ونزوئلا، تلاش کرد تا با ارسال پنج کشتی نفتکش «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» حامل سوخت ایران، کاراکاس را در مهار بحران کمبود سوخت یاری کند. اقدامی که نخست با تهدیدهای اقتصادی و آرایش نظامی نیروی دریایی آمریکا مواجه شد ولی در نهایت این نفت‌کش‌ها تحت اسکورت هوایی و دریایی ارتش ونزوئلا در بنادر این کشور پهلو گرفتند.

​حال باید دید با توجه به تهدیدات آمریکا، صادرات سوخت و یا هرگونه محموله هایی که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در آینده ارسال شود، به چه معنی است و آیا احتمال حمله و یا هرگونه تهدید و اقدامی علیه نفتکش ها و یا محموله های صادره احتمالی صورت خواهد گرفت.

علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسایل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک گفت:

تهدیدهای آمریکا همواره وجود داشته است، اما نکته مهم این است که این تهدیدات آمریکا هیچگونه پایه و اساسی در حقوق بین الملل ندارد و طبیعتا ایران نیز تمام تلاش خود را می کند تا از ظرفیت های موجود در فضای بین الملل برای پیشبرد اهداف سیاسی-اقتصادی خود استفاده کند.

دو کشور مستقل ایران و ونزوئلا نیز تلاش دارند که مراوده اقتصادی خود را داشته باشند، که امر هم طبیعتا علی رغم ناراحتی ها و مخالفت های آمریکا صورت گرفته است. آمریکایی ها طی ارسال محموله هایی که تا کنون ارسال شده، به این موضوع پی بردند که توان مقابله با آنرا ندارند و ایران نیز بسیار جدی تهدید کرده که در صورت هرگونه اقدامی علیه محموله های ایرانی، توان مقابله به مثل را دارد و این حق را برای خودش محفوظ می دارد که مقابله به مثل صورت دهد.

​آمریکا تهدید کرده که علیه محموله های ایرانی اقداماتی را انجام خواهد داد و طبیعتا جمهوری اسلامی نیز هنگامی که با اینگونه تهدیدها مواجه هست، سناریوهای موجود را در نظر می گیرد و با احتساب این سناریوها و برنامه ها، پاسخگوی هرگونه تهدیدی می باشد.

ایران در این زمینه تجربه هایی هم دارد که در حافظه تاریخی بسیاری از کشورها قرار دارد. بطور نمونه، اقدامی که انگلستان انجام داد و ایران نیز با دلایل قانونی مقابله به مثل کرد و انگلیسی ها نیز مجبور به عقب نشینی شدند.

اگر کشوری اقدام غیرقانونی علیه ایران انجام دهد، ایران این توانایی را دارد که به طور مشخص در فضای منطقه ای این کشور و حتی بیش از منطقه پیرامون خودش، این تهدید ها را پاسخ دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала