قالیباف رئیس مجلس یازدهم شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / قالیباف رئیس مجلس یازدهم شد
قالیباف رئیس مجلس یازدهم شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد باقر قالیباف ، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم به عنوان رئیس برای اجلاسیه اول مجلس شورا اسلامی ایران انتخاب شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با دستور کار انتخاب هیئت رئیسه قوه مقننه آغاز و محمد باقر قالیباف منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم از مجموع 264 رای ماخوذه، با تعداد 230 رای به عنوان رئیس مجلس یازدهم انتخاب شد.

برای تصدی این پست علاوه بر قالیباف، فریدون عباسی و مصطفی آقا میرسلیم نیز کاندیدا شده بودند.

انتقاد قالیباف از عملکرد رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
انتقاد قالیباف از عملکرد رئیس جمهور ایران

میرسلیم 12 رای و فریدون عباسی نیز 17 رای را کسب کردند.

محمدباقر قالیباف که به‌نمایندگی از مردم تهران وارد مجلس شده، نفر اول 30 منتخب این شهر است. قالیباف 12 سال شهردار تهران بود و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز در کارنامه دارد.

قالیباف 59ساله، شهریور 1340 در شهر مشهد متولد شد. پدرش حسین قالیباف، از اهالی طرقبه و مادرش خیرالنساء بوژمهرانی اصالتاً نیشابوری بودند. برادرش حسن قالیباف طرقبه‌ای در عملیات کربلای4 شهید شد.

محمدباقر قالیباف در سال 1361 فرمانده تیپ امام رضا شد و سپس به فرماندهی لشکر پنج نصر خراسان در جنگ ایران و عراق ارتقا یافت.

محمدباقر قالیباف همچنین تجربه فرماندهی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی را دارد. قالیباف در سال 1373 به‌عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انتخاب شد و در پروژه‌هایی همچون راه‌آهن 165کیلومتری مشهد ــ سرخس که ایران، افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و ترکیه را به هم وصل می‌کند، گازرسانی به پنج استان مرکزی و غربی و ساخت سازه عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه نقش داشته است.

او همچنین در سال 1376 به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و پس از آن به فرانسه رفت و در امتحان خلبانی ایرباس شرکت کرد. قالیباف هنوز هم خلبان ایران ایر است.

قالیباف در سال 1379 فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده‌دار شد. یکی از اقدامات مهم و ماندگار او در نیروی انتظامی راه‌اندازی پلیس 110 است. همچنین تجهیز نیروی انتظامی به خودروهای روز، ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک یا پلیس 10+ و مرکز نظارت همگانی مردمی 197 از دیگر دستاوردهای او در نیروی انتظامی است.

قالیباف در سال 1383 و در دوران فرماندهی نیروی انتظامی به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور وقت و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد. در این دوره بود که دادگاه ویژه جرایم قاچاق کالا و ارز راه‌اندازی شد و پرونده‌های مهمی همچون فرودگاه پیام و قاچاق خودرو در این دادگاه بررسی شد. همچنین در این دوره قاچاق سیگار تقریباً از بین رفت و چند اسکله که برای قاچاق کالا استفاده می‌شد، کشف شد.

منتخب اول مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس، از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1396 هم بود که در راستای تقویت جریان اصولگرایی به‌نفع سیدابراهیم رئیسی کنار رفت.

محمدباقر قالیباف در شهریور 1384 با اجماع شورای شهر تهران به‌عنوان شهردار این شهر انتخاب شد و در سال 1388 نیز مجدداً با حکم این شورا در سمت خود ابقا شد. کوتاه کردن فاصله جنوب از شمال تهران هدف اصلی وی در این دوره مدیریت بود.

قالیباف در سال‌های 84، 92 و 96 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد که در سال 96 به ‌نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала