راه نجات ریه‌ها از کرونا یافت شده است؟

© Fotolia / PIC4Uریه
ریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سلول های بنیادی می توانند از واکنش حاد سیستم ایمنی بدن جلوگیری کنند.

به گزارش اسپوتنیک، پزشکان سوئدی پیشنهاد کردند بافت آسیب‌دیده ریه‌ها با کمک سلول‌های بنیادی درمان شوند که بیش از دیگر اعضای بدن بر اثر ابتلا به کروناویروس آسیب می‌بینند.

سلول های بنیادی می توانند از واکنش حاد سیستم ایمنی بدن جلوگیری کنند. سندروم پریشانی تنفسی زمانی بروز می‌کند که ریه‌ها قادر نیستند اکسیژن خون را تأمین کنند. واکنش التهابی حاد بدن باعث اختلال تبادل گاز می شود.

پزشکان سوئدی روش جلوگیری از این وضعیت را کشف کردند. در این روش باید از سلولهای استروما مزانشیمی برای درمان سندروم پریشانی تنفسی استفاده کرد. این سلول‌ها قادر به مدیریت کار سیستم ایمنی بدن هستند.

بلومبرگ: امتناع از قرنطینه باعث بروز بحران در سوئد شده است - اسپوتنیک ایران
بلومبرگ: امتناع از قرنطینه باعث بروز بحران در سوئد شده است

دنیس پروسنکو ریاست بیمارستان کرونایی در مسکو اعلام نمود که بیش از 80 درصد بیماران مبتلا به کروناویروس همانا به دلیل بروز سندروم پریشانی تنفسی جان خود را از دست می‌دهند. این واکنش خودویژه بدن نسبت به کروناویروس است که هنوز دلیل علمی برای این واکنش یافت نشده است.

مطابق با تحقیقات دانشمندان چینی، کروناویروس فقط در ریه‌ها مستقر نمی شود بلکه به روده‌ها نیز نفوذ می‌کند. تحقیقاتی که در ماه مه انجام شد نشان داد که ذرات ویروس می تواند در زباله‌ها حفظ و به ناقل بعدی منتقل شود.

در 31 دسامبر سال 2019، مقامات چینی از شیوع ذات الریه پنومونی ناشناخته در شهر ووهان در بخش مرکزی این کشور (استان هوبی) به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند. کارشناسان عامل ایجاد کننده بیماری را شناسایی کرده اند، این یک ویروس جدید است.

این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود.حدس زده می‌شود که ممکن است این بیماری از طریق تماس با این آبزیان یا خوردن آنها منتقل شود، ولی هنوز نتیجه نهایی در این زمینه حاصل نشده است.

دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود 7 روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را فوریتی با اهمیت بین المللی تشخیص داد و نام رسمی آن را بیماری COVID-19 گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала