آغاز بازپرسی از جانشین احتمالی ابوبکر البغدادی

© AFP 2023 / Noorullah Shirzada داعشی ها در عراق
 داعشی ها در عراق  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عبدالناصر قرداش که توسط سازمان اطلاعات عراق بازداشت شده است، از لقب «بانک اطلاعات» برخوردار است.

به گزارش اسپوتنیک، یحیی رسول سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز 23 ماه مه اعلام کرد که نیروهای امنیت عراق بازپرسی از عبدالناصر قرداش، جانشین احتمالی ابوبکر البغدادی سرکرده سازمان تروریستی داعش (سازمان ممنوعه در روسیه) را آغاز کردند.

رسول در این خصوص گفت:« قرداش در دست کارمندان سازمان اطلاعات عراق قرار دارد. اطلاعاتی که او در اختیار دارد بسیار مهم هستند. این شخص را می‌توان « بانک اطلاعات»  نامید و در واقع ، بازداشت او ضربه سنگینی به سازمان تروریستی داعش است».

​رسول در توضیح گفت که داعش به موجودیت خود پایان نداده است و تاکنون واحدهای «خفته» آن وجود دارند که سعی می‌کنند دست به خرابکاری در نواحی مختلف بزنند. تبادل اطلاعات بطور منظم در قالب مرکز 4 جانبه صورت می گیرد که از کشورهای عراق، ایران، سوریه و روسیه تشکیل شده است. این تبادل اطلاعات برای جلوگیری از نفوذ شبه‌نظامیان داعش به خاک عراق انجام می شود. از اینرو، نظارت‌های دائمی در نواحی مرزی عراق – سوریه به انجام می‌رسد.

سازمان اطلاعات عراق روز 20 ماه مه اعلام کرد که عبدالناصر قرداش جانشین احتمالی ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در یک عملیات اطلاعاتی دقیق بازداشت شد.

به آتش کشیدن مواضع داعش توسط جنگنده‌ های ارتش عراق - اسپوتنیک ایران
به آتش کشیدن مواضع داعش توسط جنگنده‌ های ارتش عراق

در بیانیه سازمان اطلاعات ملی عراق آمده است، امروز براساس اطلاعات دقیق دریافتی، فرد تروریستی به نام عبدالناصر قرداش که کاندیدای جانشینی عمر البغدادی بود، دستگیر شد.

قرداش جانشین احتمالی ابوبکر البغدادی، مسئول نظامی داعش و زندانی سابق ارتش آمریکا بود.عمر البغدادی، رهبر گروه داعش ۴ آبان سال گذشته در جریان عملیات نیروهای ویژه آمریکا در شمال غرب سوریه کشته شد.

در ارتش صدام حسین افسر بود و حال ممکن است ۴۳ سال داشته باشد. افراد معدودی که قرداش را دیده‌اند، او را فردی خشن و عصبانی توصیف کرده‌اند. پس از حمله نیروهای آمریکایی به عراق در سال ۲۰۰۳، قرداش همراه با البغدادی مدتی در بازداشتگاه نیروهای آمریکایی در عراق به نام «بوکا» قرار داشت.

داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) که زمانی بر بخش‌های شرقی سوریه حکومت می‌کرد و حدود نیمی از خاک این کشور را در کنترل داشت هم با دولت‌های سوریه و عراق و هم با اپوزیسیون سوریه درگیر جنگ بود که در حال حاضر با از دست دادن قسمت اعظم قلمرو خود به نواحی کوچکی در بیابان‌های شرق سوریه محدود شده‌است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала