چرا لندن در سال 1945 می خواست با شوروی بجنگد؟

© AFP 2023 / -چرا لندن در سال 1945 می خواست با شوروی بجنگد؟
چرا لندن در سال 1945 می خواست با شوروی بجنگد؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تدارکات انگلستان برای عملیات موسوم به "غیرقابل تصور" که قرار بود جنگ انگلیسی ها و آمریکایی ها علیه اتحاد جماهیر شوروی در تابستان سال 1945 باشد ، به منزله تلاش لندن برای نجات امپراطوری بریتانیا از سقوط قریب الوقوع و بازیابی مجدد نقش سرکردگی در دنیای غرب بود.

به گزارش اسپوتنیک، ایگور شیشکین، کارشناس روس و رئیس کار گروه انستیتوی کشورهای عضو اتحادیه کشورهای همسود برای مقابله با تحریف تاریخ چنین عقیده ای را ابراز کرده است.

نارضایتی مسکو از تلاش واشنگتن برای تحریف نتایج جنگ جهانی دوم - اسپوتنیک ایران
نارضایتی مسکو از تلاش واشنگتن برای تحریف نتایج جنگ جهانی دوم

این طرح ضربت غافلگیرانه به مواضع سربازان شوروی در شمال شرقی اروپا در تاریخ 1 ژوئیه سال 1945 یعنی اندکی پس از شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم  و تسخیر برلین و اخراج ارتش سرخ از لهستان توسط 47 لشکر بریتانیایی و آمریکایی را در نظر می گرفت . همچنین احتمال حمایت 10-12 لشکر آلمانی  از نیروهای بریتانیا  و آمریکا که متفقین در شلسویگ-هولشتاین و در جنوب دانمارک سالم و دست نخورده نگه داشته بودند، تحت بررسی قرار داشت.

مطابق متن این طرح ، هدف آن "تحمیل اراده ایالات متحده و امپراتوری بریتانیا  به روسها" بوده است. شماری از کارشناسان این سند را در واقع برنامه آغاز جنگ جهانی سوم می دانند.

اما 29 ژوئن سال 1945 ، یعنی یک روز قبل از شروع برنامه ریزی شده جنگ ، نیروهای ارتش سرخ بطور غیر منتظره محل های استقرار خود را در مناطقی که قرار بود مورد حمله قرار بگیرند تغییر دادند و برای دفاع آماده شدند. در نتیجه ، دستور آغاز این عملیات به نیروهای غربی داده نشده است.

دولت بریتانیا  بیش از نیم قرن وجود برنامه ای برای اجرای عملیات "غیرقابل تصور"  را قاطعانه رد می کرد اما در سال 1998 ، نخستین گزارش از این مقاصد و اهداف لندن در مطبوعات بریتانیا و جهان منتشر شد. اکنون این اسناد در بایگانی ملی بریتانیا ذخیره می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала