ادامه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

© Sputnik / Vladimir Astapkovichادامه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران
ادامه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
براساس مقاله برایان هوک ، نماینده ویژه ایالات متحده در امورایران ، که در روزنامه وال استریت ژورنال چاپ شده ، ایالات متحده در صورت وتو شدن قطعنامه تدوین شده در شورای امنیت سازمان ملل ، به تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، پیشتر هوک گفته بود  ایالات متحده پیشاپیش قطعنامه ای را برای رای گیری در سازمان ملل درباره تمدید تسلیحاتی ایران آماده كرده است . واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرده وی دلیلی نمی بیند  تحریم تسلیحاتی ایران كه ایالات متحده به طور فعال خواستار آن است، در شورای امنیت تمدید شود.

به گفته هوک ، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا آماده است در صورت وتوی قطعنامه مربوطه  از همه فرصتهای قانونی برای تمدید تحریم استفاده كند.

هوک نوشت: "اگر اقدامات دیپلماسی آمریکایی بر اثر وتو عقیم شود ، ایالات متحده حق تمدید تحریم تسلیحاتی به روش های دیگر را برای خود محفوظ نگاه می دارد. قطعنامه 2231 شورای امنیت اکثر تحریم های سازمان ملل را حذف می کند  اما همچنین مکانیسم قانونی برای استفاده انحصاری برخی از کشورها از حق احیای تحریم ها را ایجاد می کند. منع ارسال اسلحه یکی از این تحریم ها است. "

 روسيه: دلیلی برای تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وجود ندارد  - اسپوتنیک ایران
روسيه: دلیلی برای تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران وجود ندارد

پیش از این ، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه گفته بود که رژیم ویژه فعلی برای تهیه سلاح و تجهیزات نظامی به ایران باید پس از یک دوره 5 ساله منقضی شود و هیچ انحرافی از این تصمیم وجود ندارد. در همین زمان ، مایك پومپئو ، وزیر امور خارجه ، خاطرنشان كرد كه آمریكا هر كاری را انجام دهد تا تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید كند و از خرید سلاح از روسیه یا چین از سوی تهران جلوگیری كند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

در این توافق نامه همچنین شرط شده است كه تحریم تسلیحاتی ایران نیز طی مدت 5 سال برداشته شود و  تحویل تسلیحات زودتر نیز امكان باشد اما فقط با اجازه شورای امنیت سازمان ملل. این توافق نامه به شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده خروج یک جانبه از برجام و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه تهران را اعلام کرد.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала