گزارش و تحلیل

ثبات در عراق منجر به ثبات در منطقه می شود

© Flickr / Benno Hansenعراق: حملات به خاک عراق را بدون هماهنگی با بغداد غیر قابل قبول اعلام کرد
عراق: حملات به خاک عراق را بدون هماهنگی با بغداد غیر قابل قبول اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پارلمان عراق روز چهارشنبه با اکثریت آرا به مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر این کشور رای اعتماد داد.

اسپوتنیک - پارلمان عراق پنجشنبه شب ترکیب دولت پیشنهادی مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور را تصویب کرد. در عین حال رأی اعتماد به نامزدهای وزارت نفت و امور خارجه این کشور به تعویق افتاد. پارلمان عراق همچنین وزرای پیشنهادی برای وزارت دادگستری، کشاورزی و تجارت را رد کرد.

در این بین سوال های مطرح می شود که تشکیل دولت عراق برای ایران و منطقه چه اهمیتی دارد و اینکه دولت جدید عراق چقدر پایدار خواهد بود.

ظریف تشکیل دولت جدید عراق را تبریک گفت - اسپوتنیک ایران
ظریف تشکیل دولت جدید عراق را تبریک گفت

حسین رویوران، کارشناس خاورمیانه و علوم سیاسی در کشورهای عربی و استاد دانشگاه تهران درباره اهمیت تشکیل دولت عراق برای ایران و منطقه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: تشکیل کابینه و ثبات سیاسی در عراق برای ایران به دلیل مرزهای زیاد مشترک بین دو کشور  از اهمیت ویژه ای برخوردار است، همچنین ثبات سیاسی در عراق همراه با ثبات در منطقه است و نا امنی در عراق تهدید برای امنیت ایران محسوب می شود. به هر حال عراق بخشی از منطقه است و امنیت منطقه بخش از امنیت منطقه است.

وی با اشاره به عدم دریافت رای اعتماد تمامی وزاری پیشنهادی نخست وزیر عراق در پارلمان این کشور نیز گفت:  دلیل اینکه تمامی وزرای پیشنهادی دولت عراق در پارلمان این کشور رای اعتماد بدست نیاوردند، به تصمیمات پارلمان عراق باز میگردد و تصور من این است که تشکیل دولت در عراق یک گام به سمت جلو است، اما پارلمان عراق قطعا باید وزرای مناسبی که می توانند رای این پارلمان را بدست آورند، معرفی کند.

این کارشناس افزود: پس از گذشت چند ماه، موفقیت آقای کاظمی می تواند شروعی برای تعبیر خواسته های مردم عراق و از بین بردن عوامل ناامنی در این کشور باشد که نکته بسیار مهمی است و متاسفانه طی مدت اخیر ما شاهد عملیات های بسیاری از سوی نیروهای تکفیری و داعش بودیم که این موضوع می تواند هم امنیت عراق و هم امنیت منطقه را تامین کند.

حسین ریوران همچنین در خصوص پایداری دولت جدید عراق نیز گفت: اساسا دولت آقای کاظمی در واقع یک دولت انتقالی به مدت یکسال است و هدف اصلی این دولت برگزاری انتخابات پس از اصلاح قانون انتخابات است. لذا این دولت مدت زمان زیادی نخواهد بود و تعریف این این دولت اینگونه است و اساسا از عمر پارلمان عراق نیز دو سال گذشته است و با فرض اینکه شرط یکساله نیز گذاشته نشده بود، این دولت نهایتا دو سال حضور می داشت و پس از انتخابات تغییر می کرد.   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала