گزارش و تحلیل

گوشه ای از زندگی ایرانیان در دوران ویروس کووید-19

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehگوشه ای از زندگی ایرانیان در دوران ویروس کوید-19
گوشه ای از زندگی ایرانیان در دوران ویروس کوید-19 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چگونه ویروس کرونا عادات، سلیقه و سرگرمی های ایرانیان را تحت شعاع خود درآورده است؟

به گزارش اسپوتنیک - انتشار ویروس کرونا در ایران و جهان، سبب شده است تا زندگی بسیاری از مردم تغییر کند. قرنطینه نخستین اجباری بود که ویروس کرونا به مردم تحمیل کرد و سبب شد تا مردم حتی برای کارهای روزمره خود نیز به بیرون از خانه نروند. در این میان زندگی اقتصادی افراد بسیاری نیز تغییر کرد و کسب و کارها بسیاری رو به ورشکستگی رفت.

در مصاحبه هایی که با مردم ایران صورت گرفته است بسیاری از ایرانیان عنوان کردند که این ویروس را بسیار جدی گرفتند و حدود 70 روز است که به بیرون از خانه نرفته اند. آنان از عاداتی که دستخوش تغییر شده است نیز صحبت کردند. برای مثال خانم خانه داری با نام فاطمه عنوان کرده است که قبل از انتشار ویروس کرونا زحمت پخت شیرینی، کیک و نان را بخود نمی داده است و بصورت آماده از بهترین شیرینی فروشی های تهران آن را تهیه می کرده است اما هم اکنون با آغاز قرنطینه خانگی، خود دست به کار شده است و انواع و اقسام نان ها و شیرینی ها را خود در خانه می پزد. او معتقد است که درست است که این کار وقت زیادی از او را می گیرد اما سبب شده است تا به دوران گذشته که مردم خود برای خود نان می پختند برگردد و حال و هوای آنان را تجربه کند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от سر آشپز (@chefgilda.insta)

خانم دیگری با نام سمیه از شستشوی دائمی خریدهای خود خسته شده است و این کار برای او بسیار خسته کننده است. او معتقد است که این کار هم یک کار وقتگیر و هم کاری خسته کننده است و حوصله او را سر برده است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от الناز هستم (@mamane_mobin_1)

 او می گوید که قبل از شیوع ویروس کرونا فقط میوه هایی که داخل یخچال قرار می داده است را می شسته اما هم اکنون مجبور است که همه مواد غذایی و بسته های آنان را با آب و مایع ظرفشویی بشوید.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от salari (@kampeine_salamatiii)

اما در این میان تجربه کردن غذاهای جدید و فست فودی نیز برای عده ای جالب بوده است. این دسته از ایرانیان معتقدند که ویروس کرونا بیشتر عادات آنان را تغییر داده است اما این تغییر لزوما بد نبوده است چرا که سبب شده است تا استعدادهای نهفته آنان در این شرایط بران بالفعل شود و خلاقیت های جدیدی بروز کند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от لقمه/loghme (@loghme_)

 مثلا تا قبل از شیوع ویروس کرونا بدون اینکه سختی به خود راه دهند به بهترین فست فود شهر خود مراجعه کرده و ساندویچ مطابق میل خود را سفارش می دادند بی آنکه بدانند چگونه تهیه و طبخ می شود اما هم اکنون با امتناع کردن از مراجعه به فست فودها، خود دست به آزمون و خطا زده و ساندویج های جالبتری مطابق سلیقه خود درست کردند که آنها را بیشتر دوست دارند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от my cooking (@yasamancooking)

برای دقیق تر کردن اطلاعات خود سری به مراکز فروش مواد غذایی سوپرمارکتی زدیم. فروشندگان معتقدند که فروش آنان در ایام قرنطینه بیشتر شده است. در این میان فروش بیشتر مواد ضدعفونی کننده و شوینده بسیار مشهود بوده است.

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliمرکز فروش مواد غذایی در تهران
گوشه ای از زندگی ایرانیان در دوران ویروس کووید-19 - اسپوتنیک ایران
مرکز فروش مواد غذایی در تهران

 اما جالب است بدانید که علاوه بر مواد ضد عفونی کننده، فروش تنقلات نیز به صورت فزاینده ای بالا رفته است. تخمه، چیپس، پفک و تنقلات دیگر در دسته اقلام پرفروش مراکز قرار گرفته است که نشان از خانه نشینی افراد دارد. گویی ایرانیان در دوران قرنطینه وقت را غنیمت شمرده و در کنار خانواده خود به خوردن تنقلات و احتمالا دیدن فیلم مشغول شدند.

ایرانی ها در دوران گذر از پیک کرونا چه چیزهایی را می خرند و یا می فروشند؟  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
لیست مهم خرید و فروش ایرانی ها در دوران گذر از پیک کرونا

از نظر فرهنگی نیز برخی از عادات و سرگرمی های ایرانیان در دوران قرنطینه تغییر کرده است. افرادی که عادت به دیدن فیلم در سینما داشته اند، اکنون با تعطیلی سینماها به دیدن فیلم در سینمای آنلاین رضایت دادند. سینمای آنلاین ابتکار جدید مسئولین فرهنگی در دوران قرنطینه بوده که تا قبل از آن در ایران وجود نداشته است. همچنین بازار دوره های آنلاین در ایران نیز داغ شده است به طوری که سبب شده است تا افراد بیشتری به سمت تکنولوژی روی آورند و با این دنیا اخت شوند و از مزایای ان استفاده کنند.

در این میان افرادی نیز هستند که ویروس کرونا تاثیر چندانی بر نحوه زندگی آنان نگذاشته است و آنان همچنان به رفت و آمد و زندگی قبلی خود می پردازند و ترسی از ابتلا به این بیماری ندارند.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا، ایرانیان علاقه زیادی به مصرف انواع مختلف میوه داشتند اما با شیوع آن بیشتر به سمت میوه هایی رفتند که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. برای صحه گذاشتن بر یافته های خود، به سمت یکی از شعب میوه تره بار در خیابان نیاوران رفتیم تا با رئیس غرفه صحبت کنیم.

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliمیوه فروشی
گوشه ای از زندگی ایرانیان در دوران ویروس کووید-19 - اسپوتنیک ایران
میوه فروشی

آقای حدودی رئیس غرفه های میوه و تره بار از استقبال مردم ایران از لیمو، پرتقال و سبزیجات می گوید. او عنوان کرده است پس از شیوع ویروس کرونا مصرف میوه هایی که ویتامین سی بیشتری دارند مانند لیمو شیرین، لیمو ترش و پرتقال بیشتر شده و در سبد خرید مردم بیشتر از قبل جای گرفته است. او همچنین افزود که حجم میوه ها و سبزیجات مصرفی مردم نیز در ایام کرونا و شروع قرنطینه بیشتر شده است و در عید نوروز فروش آنان بسیار افزایش یافته است چرا که مردم به مسافرت نرفته و برای بالا بردن سطح ایمنی بدن خود به سبزیجات و میوه جات روی آوردند. او همچنین بیان کرد که که مدتی در کشور ایران عرضه لیمو ترش به اندازه تقاضا نبوده بنابراین سبب افزایش قیمت آن شده است به طوری که دیگر مراکز میوه و تره بار نمی توانستند لیموترش را به غرفه های خود بیاورند چرا که قیمت تمام شده آن فراتر از قیمت مصوب اتحادیه و حد انتظار بود.

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliلیمو ترش
گوشه ای از زندگی ایرانیان در دوران ویروس کووید-19 - اسپوتنیک ایران
لیمو ترش

در حال حاضر نیز لیمو ترش در بازار کم است و ما با چالش های مختلفی در این زمینه دست و پنجه نرم می کنیم. با شروع ماه رمضان نیز مانند هر ساله بازارها نیز خلوت تر شده است و مصرف میوه در طول روز کم شده است. آقای حدودی از مشکلات حمل و نقل در ایام قرنطینه نیز صحبت کردند. در ایام قرنطینه خانگی تعداد ماشین های سنگین برای انتقال میوه از شهرهای دیگر کاهش یافته و سبب شده است که اختلالاتی در بازار ایجاد کند. او عنوان کرد که ما ایامی را سپری کردیم که تقاضا برای میوه و سبزی بسیار بالا بود اما عرضه آن بعلت مشکلات حمل و نقل و کم شدن خوروهای سنگین کم شده بود.

بیشتر شدن همدلی مردم ایران را در مبارزه با ویروس کرونا نمی توان نادیده گرفت. گروهی از مردم به صورت خودجوش ایستگاه های صلواتی و رایگانی برای ضدعفونی کردن خودرو احداث کردند. در این مکان ها که یکی از آنها در بلوار اندرزگوی تهران می باشد، ابتدا درجه حرارت راننده چک می شود و برای سطوح داخلی مایع ضدعفونی کننده داده می شود، سپس مانند کارواش های خودکار، خودرو به داخل محلی که تعبیه شده وارد می شود و مدتی در آن می ماند و بصورت قطره ای محلول آب و الکل به خودرو پاشیده می شود. در پایان نیز با دستگاه های خاص که حاوی محلول الکل است داخل ماشین ضدعفونی می گردد.

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

#همدلی #تونل_ضدعفونی_کننده_خودرو

Публикация от روسیه با نسیبه (@nasibe_esmaeili)

 

گروهی دیگر از مردم نیز به ضدعونی کردن خیابان ها پرداخته تا محل رفت و آمد مردم را از هر گونه ویروس و آلودگی بزدایند. عده ای به کمک قشر کم درآمد شتافتند و بسته های حمایتی که شامل مواد غذایی و ضد عفونی کننده است را بین مردم تقسیم کردند.

در شبکه های اجتماعی، جوانان بسیاری به شوخی با این ویروس پرداختند و عنوان کردند که اگر قرنطینه تمام شود، در صورت زنده ماندن، آنان دیگر به خانه باز نمی گردند و شب ها فقط برای خوابیدن، به خانه سر می زنند. آنان معتقدند که قدر مسافرت های ساده خود را نمی دانستند و الان متوجه می شوند که سالم زندگی کردن و مسافرت رفتن چه نعمت بزرگی بوده است.

می توان گفت که ویروس کرونا همه ابعاد زندگی ایرانیان را دستخوش تغییر داده است و نگاه و نگرش آنان نسبت به زندگی، دوستان، معاشرت و رفت و آمدهای ساده نیز متفاوت شده است. گویی ویروسی نیاز بود تا مردم ایران بیشتر به فکر فرو روند و قدر داشته های خود را بیشتر بدانند. این بازنگری به عقیده بسیاری سبب می شود تا مردم ایران در دوران پساکرونا لذت بیشتری از زندگی و خوشی های ساده خود ببرند و دست از مقایسه مع الفارق خود با مردم کشورهای دیگر که سبب از بین رفتن امید به زندگی و انگیزه های آنان می شود، بردارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала