معامله سهام کرونا در ایران

© Photo / tasnimبورس
بورس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقابله با کرونا به بورس ایران نیز کشیده شده است، کرونا برای خودش سهام دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری «فارس»، مقابله با کرونا به بورس ایران نیز کشیده شده است، کرونا برای خودش سهام دارد!

شاخص‌ بورس ایران بدون توجه به مشکلات کرونا رو به رشد است و روندی صعودی دار. در بازار سود و سودای بورس «نیکوکاری» واژه غریبی است، اما نه در بورس ایران. در اتفاقی نادر بازار سهام ایران از ۲۷ اسفند‌ماه برای تأمین سرمایه مقابله با کرونا، سهام جدیدی با نام‌های کرونا ۱ و کرونا ۲ را از طریق «فرابورس ایران» منتشر کرده است. در‌واقع ۲ نماد بورسی جدید در ایران بازگشایی شده‌اند برای نیکوکاری.

بازار سهام آمریکا سقوط کرد  - اسپوتنیک ایران
بازار سهام آمریکا سقوط کرد

سهام این نمادها از نوع اوراق نیکوکاری هستند. اصل و مبالغ حاصل از سرمایه‌گذاری سهام‌داران در نماد کرونا ۱ به مقابله با کرونا اختصاص دارد و در نماد کرونا ۲ فقط سود حاصل از سرمایه‌گذاری برای مقابله با کرونا صرف می‌شود. در‌واقع خریداری که اوراق کرونا ۲ را می‌خرد فقط سود اوراق را اهدا می‌کند و می‌تواند اصل پولش را پس از پایان اجرای طرح باز پس‌بگیرد. همان ۵ ساعت اول حدود ۱۱ میلیارد تومان.

بیش از ۲۲ هزار سها‌م‌دار حقیقی یعنی اشخاص عادی اوراق کرونا ۱ و کرونا ۲ را خریدند و بخشی را هم سهام‌داران حقوقی یعنی شرکت‌ها و نهادها و سازمان‌ها خریدند. بر اساس آخرین اعلام در ۷ اردیبهشت‌ماه نیز از طریق مشارکت حدود ۳۰ هزار سهام‌دار حقیقی و حقوقی بیش از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه جمع شده است، حدود ۵ میلیارد تومان در نماد کرونا ۱ و حدود ۱۵ میلیارد تومان در نماد کرونا ۲.

تمامی فعالیت‌ها و پروژه‌هایی که با سرمایه حاصل از اوراق کرونا انجام می‌شود به صورت شفاف از طریق سامانه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، سایت فرابورس و سایت وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی خواهد شد. قیمت هر یک از اوراق نیز یک هزار تومان است. این طرح قرار بود تا پایان فروردین‌ماه اجرا شود ولی به دلیل استقبال سهام‌داران حقیقی و حقوقی در بورس، تا آخر اردیبهشت‌ماه تمدید شده است. خرید این اوراق نیز از طریق ارائه درخواست به کارگزاری‌ها انجام می‌شود و روندی شبیه خرید سهام در بورس دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала