نگرانی مسکو نسبت به تهدیدات آمریکا علیه ایران در خلیج فارس

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر اعلام شرط به رسمیت شناختن مقامات جدید در افغانستان از سوی روسیه
اعلام شرط به رسمیت شناختن مقامات جدید در افغانستان از سوی روسیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه به خاطر تهدیدات امریکا علیه ایران در خلیج فارس نگران است و طرفین را به خویشتن داری فرا می خواند.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد.

ریابکوف گفت: "بدیهی است که ما  به خویشتن داری فرا می خوانیم و البته  خاطرنشان می سازیم که احتمال  وقوع درگیری در این منطقه بسیار مهم برای امنیت جهانی از بین نرفته و  هنوز زیاد است."

وی تأکید کرد که مسکو "آنچه را که مقامات در واشنگتن در روزهای اخیر درباره این موضوع گفتند به دقت مطالعه کرده است."

سخنان جدید ترامپ خطاب به جمهوری اسلامی  - اسپوتنیک ایران
سخنان جدید ترامپ خطاب به جمهوری اسلامی

این دیپلمات ارشد روس تأکید کرد: "ما با نگرانی خاطرنشان می کنیم که مقامات عالی رتبه دولت آمریکا عمداً  حق قانونی دفاع از خود و تهدید به  توسل به زور در موقعیت هایی که هیچ زمینه ای برای استفاده از حق دفاع از خود وجود ندارد  را باهم قاطی می کنند."

ریابکوف  متذکر شد آمریکا با تهدید تهران در مورد احتمال گلوله باران کردن قایق های ایرانی ، مفهوم حق قانونی دفاع از خود به شکل خاصی تفسیر می کند.

وی ادامه داد: این یکی از روش هایی است که باعث ایجاد احساس عدم اطمینان در جامعه بین المللی می شود ،و با توجه به اینکه کشورهای مختلف مقررات مربوطه  در حقوق بین الملل را به اشکال گوناگونی تفسیر می کنند، این تمایل عمدی برای ایجاد اختلاف نظر در بین اعضای جامعه بین المللی است . این یکی از عناصر سیاست آمریکا در راستای ادامه جنگ اعصاب است". 

رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ روز چهارشنبه گفت كه به نیروی دریایی آمریكا دستور داده است كه در صورت تلاش قایق های نظامی ایران برای ممانعت در فعالیت کشتی های آمریکایی در دریا ، به آنها حمله كند.

ترامپ در توییتر خود نوشت: " به نیروی دریایی آمریكا دستور دادم كه در اگر قایق های ایرانی کشتی های ما در دریا را مورد آزار و اذیت  قرار دهند،   با تسلیحات خود به سوی آنها شلیک  کرده و آنها را از بین ببرند."

یادآور می شود چندی پیش فرماندهی مرکزی  آمریکا در منطقه خلیج فارس موسوم به «سنتکام» در بیانیه‌ای مدعی ایجاد مزاحمت از سوی  ۱۱ شناور نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ایران برای ۶ کشتی جنگی آمریکایی در شمال خلیج فارس شد و ویدیویی را در این خصوص منتشر کرد.  آمریکایی ها  این اقدامات را "تحریک آمیز" خواندند.

به دنبال این قضیه، محمد جواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران  هم خطاب به آمریکایی ها  خاطرنشان کرد ایرانی‌ها در آب های سرزمینی خودشان مانور داشتند و نام صحیح خلیج فارس را هم به آنان یادآوری کرد.

سرتیپ علی حاتمی، وزیر دفاع ایران در این رابطه اظهار داشت: چیزی که باعث ناامنی در منطقه خلیج فارس می‌شود در واقع حضور غیرقانونی متجاوزان آمریکایی‌ است و نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز اعلام کرد هرگونه اقدامات غیرقانونی آمریكا در خلیج فارس با پاسخ ایران روبرو خواهد شد

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала