همتی به صندوق بین‌ المللی پول: اکنون زمان عمل است

© Sputnik / Pouya Mamaghani عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام داشت که وام درخواستی ایران از صندوق بین‌ المللی پول می‌ تواند از طریق شبکه اینستکس پرداخت شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران، در پاسخ مکتوب به پرسش‌ های بلومبرگ نوشت: طبق آخرین بررسی که انجام دادم، صندوق بین‌ المللی پول را آمریکا اداره نمی‌ کند بلکه مدیریت آن و هیئت مدیره‌اش هستند که بر فعالیت‌های این نهاد نظارت دارند و اطمینان می دهند که صندوق بین‌ المللی پول بر اساس دستور کار خود عمل می کند.

مجلس شورای اسلامی - اسپوتنیک ایران
نمایندگان مجلس ایران دولت را دادگاهی می‌ کنند

همتی خطاب به کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشت: ما انسان‌ های زیادی را از دست داده‌ایم درست مثل آمریکایی‌ ها و اروپایی‌ ها و من به روان آن‌ ها درود می‌ فرستم. اکنون زمان عمل است.

همتی اقدام آمریکا در قرار دادن نام بانک مرکزی در فهرست تحریمی در سال 2019 که مانع دسترسی ایران به منابع مالی خود شده است را بسیار بیشتر از رقم 10 میلیارد یوروی کسری منابع مورد نیاز کشور دانست.

رئیس کل بانک مرکزی ایران خاطر نشان کرد: ذخایر بانک مرکزی در خارج هدف تحریم‌ های فرامرزی آمریکا قرار دارند و این اقدام، غیرقانونی و یکجانبه است و من می‌خواهم در این زمینه صریح باشم. آن‌چه ما می‌گوییم این است که تحریم‌ها، یک‌جا باید برداشته شود اما متأسفانه بازیگرانی در دولت آمریکا هستند که اهمیتی برای نظم و قانون بین‌الملل قائل نیستند.»

همتی نوشت که وی به صندوق بین‌المللی پول گفته است وام درخواستی ایران می‌تواند به‌طور مستقیم از طریق کانال اینستکس یا کانال مالی سوئیس (شتا) و برای خرید شرکت‌های دارویی و غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: «این کانال‌ها به‌ویژه برای کمک به خرید مواد غذایی و دارویی تأسیس شده‌اند. این کانال‌ها مکانیسم‌های امنیتی مناسبی دارند که همه نگرانی‌ها را برطرف می‌کنند.»

همتی همچنین گفت ایران خواستار دریافت 100 درصد سهمیه خود نزد صندوق بین‌ المللی پول شده است که معادل 3.6 میلیارد SDR است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала