موفق ترین حملات زیردریایی های شوروی به دشمن در جنگ دوم جهانی

© Photo / Public Domain موفق ترین حملات زیردریایی های شوروی به دشمن در جنگ دوم جهانی
موفق ترین حملات زیردریایی های شوروی به دشمن در جنگ دوم جهانی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زیردریایی های اتحاد شوروی در جنگ جهانی دوم نقش بزرگی را در پیروزی بر فاشیست ها ایفا کردند.

به گزارش اسپوتنیک،  75 سال پیش ، در شب 17 آوریل 1945 ، زیردریایی شوروی L-3 به کشتی ترابری آلمانی "گویا " حمله کرد. از میان هفت هزار سرباز و افسر ارتش آلمان نازی در این کشتی ، فقط 185 نفر نجات یافتند.

حمله شبانه زیردریایی شوروی به کشتی ترابری آلمانی

زیردریایی دیزلی برقی L-3 شوروی از نوع Leninets تحت فرماندهی ناخدا سوم ولادیمیر کاناوالوف  روز 16 آوریل ، یک کاروان دریایی نازی ها متشکل از سه کشتی ترابری و دو کشتی نگهبان را در شمال فانوس دریایی ریکسفت کشف کرد. کاناوالف از طریق دوربین بزرگترین هدف را برای حمله خود انتخاب نمود.  در این عملیات با شلیک دو اژدر کشتی ترابری آلمانی "گویا" حامل هفت هزار نفر سرنشین را که مشغول تخلیه سربازان شکست خورده آلمانی از بندر دانزیک و رساندن آنها به میهن خود بود، غرق شد.

 ناخدا سوم  ولادیمیر کاناوالوف ، به خاطر این عملیات عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی را دریافت کرد.

شلیک اژدر " به افتخار میهن"

مشهورترین پیروزی زیردریایی های اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ بزرگ میهنی حمله موفقیت آمیز به کشتی ترابری آلمانی ویلهلم گوستلوف توسط خدمه C-13 به فرماندهی ناخدا سوم الکساندر مارینسکو در 30 ژانویه 1945 بود. حدود 6500 هزار نفر از جمله حدود 1300 ملوان زیردریایی کشته شدند.

"ویلهلم گوستلوف"  مانند کشتی "گویا" ، سربازان و پناهجویان آلمانی را از بندر دانزیگ حمل می کرد. برخلاف قوانین تاکتیک ها ، کشتی مستقیم پیش می رفت و مانورهای ضد زیردریایی نمی داد و حتی چراغ های روشن خود را خاموش نمی کرد. زیردریایی شوروی سه اژدر یا شعارهای "به افتخار میهن"، "به افتخار مردم شوروی" و "به افتخار لنین گراد"  شلیک کرد و این شلیک ها با موفقیت به کشتی آلمانی اصابت کردند.

کشتی "ویلیام گوستلوف" صدمات شدیدی متحمل شد و پس از حدود یک ساعت غرق شد. فقط 2500 نفر از سرنشینان آن زنده ماندند. بیشتر کشته شدگان ، پناهجویان غیرنظامی بودند ، به همین دلیل برخی از مورخان غربی ، مارینسکو را جنایتکار جنگی می نامند اما در واقع این افسر اتحاد جماهیر شوروی هیچ یک از قوانین مکتوب و نانوشته جنگ را نقض نکرده بود .

اولاً: کشتی ترابری آلمانی ویلهلم گوستلوف حامل سلاح بود ، که او را به یک هدف آشکار تبدیل شده است. ثانیا: سربازان ارتش در حال جنگ را  حمل می کرد. ثالثاً : یک کشتی جنگی آنرا اسکورت می کرد و علامت کشتی بیمارستانی  را نداشت.

زیردریایی های شوروی نیروی دریایی ایتالیا را از سوخت محروم کردند

گاهی اوقات یک حمله موفقیت آمیز اژدری می تواند به طور جدی بر کل روند جنگ تأثیر بگذارد  که ملوانان زیردریایی های ناوگان دریای سیاه در پاییز سال 1941 آن را اثبات کردند . در تاریخ 29 سپتامبر 1942  ، دریابان الكساندر دویاتكو ، فرمانده زیردریایی Shch-211 یک كاروان دریایی دشمن را پیدا كرد كه از رودخانه كنستانتا در سواحل بلغارستان به سوی ایتالیا حرکت می کرد.

این افسر تصمیم گرفت به جلودار این کاروان یعنی کشتی نفتکش شش هزار تنی ایتالیایی "سوپرگا" که پر از نفت بود ، حمله کند. کشتی نفتکش ایتالیایی با شلیک اژدر اول سوراخ شد ، اما غرق نشد  اما الكساندر دویاتكو عصر روز بعد دوباره به نفتکش ایتالیایی حمله  با شلیک دو اژدر دیگر کار آنرا تمام کرد و این کشتی غرق شد.

در شب 5 نوامبر 1941 ، ملوانان  زیردریایی Shch-214 به فرماندهی  دریابان ولادیمیر ولاسوف یکی دیگر از نفتکش های ایتالیایی به نام  تورچلو به وزن  3500 تن را غرق کردند . به این ترتیب ایتالیا فاشیستی طی یک ماه  دو فروند از پنج فروند کشتی تانکر حمل سوخت خود از رومانی را از دست داد.

عملیات موفق زیردریایی های اتحاد جماهیر شوروی  رم را وادار کرد تا اواسط ماه مه 1942 از حمل سوخت از رومانی برای کشتی های خود امتناع ورزد. در نتیجه این عملیات کل ناوگان ایتالیا از کار افتاده و دریای مدیترانه را تسلیم انگلیسی ها کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала