اطلاعات جدید افزایش حداقل دستمزد و دریافتی کارگران

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / اطلاعات جدید افزایش حداقل دستمزد و دریافتی کارگران
اطلاعات جدید افزایش حداقل دستمزد و دریافتی کارگران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ایران: فرق بزرگی بین حداقل دستمزد کارگران و میزان دریافتی آنها وجود دارد. در سال ۱۳۹۹ حداقل دستمزد کارگران ۲۱ درصد افزایش و حداقل میزان دریافتی کارگران ۲۸ تا ۳۲ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، احمد میدری معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ایران اعلام کرد: معمولا حداقل دستمزد کارگران و میزان دریافتی آنها یکسان انگاشته می‌ شود، در صورتی که تفاوت مهمی میان این دو وجود دارد.

یمن: اعلام آتش بس از سوی عربستان دروغی بیش نیست - اسپوتنیک ایران
یمن: اعلام آتش بس از سوی عربستان دروغی بیش نیست

در سال ۱۳۹۹ حداقل دستمزد کارگران ۲۱ درصد افزایش یافته، اما حداقل میزان دریافتی کارگران ۲۸ تا ۳۲ درصد افزایش یافته است. برای درک این مسئله به جدول زیر توجه کنید. دریافتی هر کارگر دربرگیرنده چند ردیف مزدی است: حداقل دستمزد و کمک‌ هزینه اقلام مصرفی یا همان حق خواروبار به همه کارگران تعلق می‌ گیرد.

کارگرانی که دارای سابقه کار هستند، به آنها حق سنواتی نیز تعلق خواهد گرفت و به ازای هر فرزند (تا دو فرزند) حق اولاد تعلق مشمولشان خواهد شد.

مجموع دریافتی کارگران با یک سال سابقه کار از ۱۸.۷۶۸.۸۱۰ ریال در سال ۱۳۹۸ به ۲۵.۱۰۴.۲۷۰ در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

بدین‌ ترتیب، میزان رشد برای این دسته از کارگران ۳۳ درصد بوده است و برای کارگرانی که سابقه کار ندارند، از ۱۸.۰۶۸.۸۱۰ ریال به ۲۳.۳۵۴.۲۷۰ ریال در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است که به معنای افزایش ۲۹ درصدی دریافتی ماهانه است. 

در هر سال کارگران علاوه بر حقوق ماهانه دو ماه عیدی و پاداش و یک ماه حق سنوات می‌گیرند. به‌ این‌ ترتیب، دریافتی هر ماه کارگران بیش از ارقام فوق است. میزان دریافتی هر ماه را باید در عدد ۱۵ ضرب و بر عدد ۱۲ تقسیم کرد. 

 بنابراین دریافتی متوسط کارگران حداقل دو میلیون و ۹۱۹ هزار تومان خواهد بود.

البته کارفرمایان علاوه بر مبلغ فوق، باید ۲۱ درصد از مزد کارگر را به‌عنوان حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی بپردازند. به‌این‌ترتیب هزینه یک کارگر برای کارفرما حداقل ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала