گزارش و تحلیل

آیا وقت مذاکره با آمریکا فرا رسیده؟

© Photo / Unsplash/Keith Zhuآیا وقت مذاکره با آمریکا فرا رسیده؟
آیا وقت مذاکره با آمریکا فرا رسیده؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر کسی پوشیده نیست که ایران این روزها در چند جبهه در حال جنگ است جبهه جنگ روانی – جبهه جنگ اقتصادی – جبهه جنگ سیاسی – جبهه جنگ با کرونا و ...

دلیل وجود بسیاری از این جنگ ها، خصومت موجود فیما بین ایران و ایالات متحده و تحریم های آمریکا بر علیه ایران است، تحریم هایی که علیرغم غیر قانونی بودن آن، توسط دیگر کشورهای جهان هم در حال اعمال است.

طبق قوانین و موازین بین المللی فقط تحریم های سازمان ملل اعتبار بین المللی دارد تا همه کشورهای جهان به آن پایبند باشند اما ایالات متحده با اعمال تحریم های ثانویه خود همه کشورها و شرکت های جهان را فیما بین تعامل با ایران و یا تعامل با آمریکا سر دو راهی قرار داده و با توجه به اینکه موسسات مالی بین المللی نمی توانند ارتباط خود با ایالات متحده را قطع کنند پس ترجیح داده اند ارتباط خود با ایران را قطع کنند.

به هر حال تفاوت حجم تبادلات مالی فیما بین ایالات متحده و دیگر کشورها ومنافع شرکت ها و موسسات مالی بین المللی در تعامل با آمریکا آنقدر زیاد است که آنها حاضر نباشند خود را با این کشور درگیر کنند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که علیرغم همه تعهدات بین المللی ایالات متحده در مصون نگاه داشتن دلار از تبدیل شدن به ابزار سیاسی اما سیاستمداران این کشور هیچ ابایی نسبت به زیر پا گذاشتن همه تعهدات بین المللی خود ندارند و امروزه ارز آمریکا به عنوان یک ابزار سیاسی توسط سیاست مداران این کشور بر علیه دیگر کشورها استفاده می شود.

با اینکه رسما آمریکا فروش دارو و یا تجهیزات پزشکی به ایران را ممنوع نکرده اما با توجه به بسته بودن راه تعاملات مالی و مقررات کذایی منع صادرات تجهیزات دارای مصرف دوگانه طبق لیست وزارت دارایی آمریکا عملا حتی فروش دارو و تجهیزات پزشکی و حتی غذا به ایران هم تحریم می باشد، تحریمی که طبق همه مواثیق و مقررات و قوانین بین المللی جزو موازین جرم بر علیه بشریت به حساب می آید.

توضیحات ترامپ درباره دلیل ماسک نزدن وی  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عدم اعتماد ایران به آمریکا در مبارزه با کرونا

البته در این جهان بی صاحب کی می تواند از آمریکا حساب پس بگیرد؟

اگر بنا به حساب کتاب بود قطعا بسیاری از ملت های دیگر جهان فعلا در صف مطالبات بسیار جلوتر از ایرانی ها هستند.

از مردم عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و افغانستان و یمن گرفته تا مردم کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و شرق آسیا و اروپای شرقی و ... نمی دانم کدام نقطه روی نقشه کره زمین مانده که ذکر نکنم چون هیچ جایی در جهان نیست که از شر ظلم سیاستمداران و نظامیان آمریکایی در امان بوده باشد.

هر جای نقشه کره خاکی انگشت می گذارید مشاهده می کنید که آمریکایی ها در حق مردمان این کشورها مظالمی انجام داده اند و یا حامی مظالمی بوده اند که بر علیه ملت های این کشورها انجام شده.

به هر صورت برای اینکه خیلی از موضوع مقاله خارج نشویم، شاید بد نباشد توجه داشته باشیم که تحریم های ایالات متحده بر علیه ملت ایران از پس از انقلاب اسلامی در ایران شروع نشده بلکه از حدود هفتاد سال پیش، زمانی که مرحوم دکتر مصدق نفت ایران را ملی اعلام کرد اولین تحریمها بر علیه ملت ایران وضع شده.

در آن زمان برخی مشاورین دکتر مصدق باور داشتند که می شود روی آمریکایی ها حساب باز کرد و مرحوم مصدق به استناد مشورت های این افراد حدود یک ماه در ایالات متحده به سر برد تا با آمریکایی ها بتواند به توافقاتی برسد اما همزمان آمریکایی ها در حال چیدن توطئه بر علیه وی بودند، در حالی که به او دست می دادند عوامل و مزدورانشان داشتند خنجر که هیچ، نیزه از پشت به مصدق می زدند.

کنترل کرونا در ایران به نفع امنیت ملی آمریکا است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کنترل کرونا در ایران به نفع امنیت ملی آمریکا است

روز گذشته یکی از دوستان فیلم کوتاهی را روی اینستاگرام به اشتراک گذاشت که ذهن من را خیلی مشغول کرد، در این فیلم برای آزمایش در ظرفی یک مار و یک موش را قرار می دهند.

مار چون سیر است موش را نمی خورد و موش ابتدا از مار می ترسد ولی کم کم ترس اش می ریزد و شروع می کند به مار نزدیک شدن و حتی در چند صحنه روی مار را نیز می بوسد.

پس از چند ساعت به یکباره مار به موش نزدیک می شود و موش با تصور اینکه مار می خواهد او را ببوسد به مار نزدیک می شود وفرار نمی کند، اما غافل از اینکه اینبار نزدیکی مار به این دلیل است که می خواهد از جایی که موش تصور نمی کند به او نیش بزند تا او را فلج کند و بعد با آرامش به موش نگاه می کند تا موش فلج شود و بعد او را میخورد.

شاید بتوان ماجرا را به نوعی شبیه نزدیکی دیگر کشورها به آمریکا دانست.

اگر به تاریخ نگاه کنیم می بینیم آمریکایی ها از همین شگرد در مقابل بسیاری از کشورهای دیگر استفاده کرده اند.

آیا فراموش کرده اید که صدام دست نشانده آمریکا درعراق بود و با حمایت آمریکا در عراق به قدرت رسید؟

آیا ماجرای توافقات معمر القذافی رهبر سابق لیبی با آمریکا و کشورهای اروپایی را به یاد دارید؟

ملیاردها دلار از ثروت مردم کشورهای مختلف جهان از جمله عراق و لیبی امروزه در بانک های کشورهای غربی بلوکه شده.

می گویند دزد ناشی بانک می دزدد، دزد باهوش بانک می سازد.

حتی کشورهایی که فکر می کنند از نیش آمریکا در امان هستند باید توجه داشته باشند که وقت اش که برسد سیاست مداران آمریکایی آنها را نیز نیش خواهند زد.

اگر تصور کنیم که می توان روی آمریکا حسابی باز کرد و به آمریکا نزدیک شد، اشتباه مهلکی را مرتکب شده ایم، قطعا آمریکا منتظر لحظه ای خواهد بود که به ما نیش بزند و ما را فلج کند تا مانند دیگر کشورها قورت دهند.

هنوز جوهر امضاهای پای برجام خشک نشده آمریکا زیر توافق زد.

همین آقای ترامپ که مدعی مذاکره است بیش از دو سال است که کره شمالی را سر کار گذاشته و فقط بهره برداری های سیاسی خود را از گفتگو ها با رهبر کره شمالی انجام می دهد، حتی یک ذره تحریم ها بر علیه کره شمالی کم نشده.

بله اوضاع فوق العاده سخت است اما تنها چیزی که نمی توان به آن امیدوار بود حل این مشکلات از طریق گفتگو با آمریکا است.

آمریکا ریشه این مشکلات است و نه حل این مشکلات.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала