گزارش و تحلیل

دردسرهای کنترل های امنیتی

© REUTERS / Brendan McDermidدردسرهای کنترل های امنیتی
دردسرهای کنترل های امنیتی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از دلواپسی های فعالین مدنی این روزها کنترل های امنیتی دولت ها است که بر اثر ماجرای مبارزه با کرونا به وجود آمده و معلوم نیست تا کی ادامه خواهد یافت.

در برخی کشورها حکومت ها در شرایطی اختیارات فرا قانونی در اختیار می گیرند و بعد پس گرفتن این اختیارات از آنها بسیار سخت می باشد.

درمان زود هنگام کرونا، عوارض آن را بشدت کاهش می دهد - اسپوتنیک ایران
درمان زود هنگام کرونا، عوارض آن را بشدت کاهش می دهد

به عنوان مثال مشاهده می کنیم که مثلا دولت آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر اختیارات ویژه ای از کنگره آمریکا دریافت کرد که علیرغم گذشت حدود 20 سال و راه انداختن چند جنگ واشغال دو کشور و سوء استفاده های مکرر از این اختیارات، هنوز دولت آمریکا به شکل های مختلف تلاش دارد از این اختیارات فرا قانونی علیه دیگر کشورها استفاده کند و بسیاری باور دارند که سازمان های امنیتی وابسته به دولت های متعدد آمریکا پشت پرده اقدام به ایجاد گروه های تروریستی جدید می نمایند تا دولت بتواند از این اختیارات فراگیر استفاده کند.

اگر بخواهیم به برخی از این اختیارات توجه کنیم مثلا دولت آمریکا با استفاده از این اختیارات فرا قانونی اقدام به تجسس علیه شهروندان و سرک کشیدن به ایمیل ها و حساب ها و حتی بازداشت برخی به اتهام ارتباط با تروریست ها و یا حتی اقدام به ترور شهروندان آمریکایی و غیر آمریکایی به بهانه همکاری برخی با تروریست ها می نمایند و اجازه نمی دهد هیچ گونه تحقیقاتی در مورد دخالت این دولت در ایجاد و یا حمایت از گروه های تروریستی مانند القاعده و یا داعش و یا ... انجام شود.

دولت این کشور همچنین با استفاده از این اقدامات فرا قانونی اجازه می یابد که ورود و خروج شهروندان کشورهای مختلف و حتی شهروندان آمریکایی را کنترل کند و اقدام به وضع تحریم های فرا قانونی علیه دیگر کشورها نماید.

این اختیارات فرا قانونی صدها مورد دیگر از اختیارات را به دولت آمریکا می دهد که شاید خارج از فضای بحث این مقاله باشد اما شاید بتوان گفت مهم ترین آنها شکستن حریم خصوصی افراد و ترور و بازداشت و اتهام زدن می باشد.

آمار افراد مبتلا به کرونا در ایران از 53000 نفر عبور کرد - اسپوتنیک ایران
آمار افراد مبتلا به کرونا در ایران از 53000 نفر عبور کرد

همچنین ایالات متحده به بهانه مبارزه با تروریسم با همکاری متحدین اش اقدام به تشکیل گروه اقدام مالی مشترک و تصویب لوایح موسوم به FATF نموده وتعاملات کشورهای مختلف را کنترل می کند.(البته این گروه قبل ها به بهانه مبارزه با پولشویی تشکیل شده بود ولی بعد از 11 سپتامبر آمریکایی ها تلاش کردند این تشکیلات به ابزاری جهت اعمال نفوذ خود بر دیگر کشورها تبدیل شود).

به هر صورت امروزه کرونا منجر شده که بسیاری از حکومتها بتوانند اختیارات فرا قانونی از پارلمان های خود دریافت کنند و یا به صورتی حکومت های نظامی برقرار نمایند.

در برخی کشورها روسای جمهوری با افتخار اجازه حق تیر به نیروهای مسلح در مقابل هرگونه تحرک خارج از قرنطینه داده اند و در برخی کشورهای دیگر اقدام به ضرب و شتم شهروندانی که از این قوانین اطاعت نمی کنند می نمایند و در برخی کشورهای دیگر جرایم بسیار سنگین علیه شهروندان اعمال می شود.

البته بحث بنده در مورد این نیست که برای مبارزه با این ویروس مهلک نباید قرنطینه اعمال شود و یا اینکه با متخلفین برخورد شود، چون خود یکی از طرفداران تبعیت از دستور العمل های پزشکی مخصوصا رعایت فاصله اجتماعی و یا قرنطینه شدن افراد برای مقابله با سرایت ویروس می باشم.

اما بحثی که مطرح است این می باشد که شاید برخی حکومت ها، همانگونه که قبلا مثلا در مورد دولت آمریکا صحبت کردیم، بخواهند از این ماجرا برای تمکین قدرت خود سوء استفاده کنند و حکومت نظامی را به عنوان مقابله با کرونا راه بیاندازند و مجامع داخلی و یا مجامع جهانی هم نتوانند با آنها مقابله کنند چون خود مدعی هستند که در حال تامین سلامت و امنیت شهروندان می باشند و بعدها همانگونه که دولت های آمریکا اقدام به ایجاد گروه های تروریستی جدید جهت حفظ اختیارات فراقانونی نمودند این دولت ها اجازه دهند تا ویروس بماند و یا ویروس های جدیدی تولید کنند تا این اختیارات باقی بماند.

با توجه به این نکته بد نیست قانونگذاران برخی کشورها که بیم چنین شرایطی در آن زیاد است به فکر باشند که اختیارات حکومت ها را به نوعی محدود به زمان کنند تا بعد ها دولت ها نخواهند از این قوانین به نفع خود سوء استفاده کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала