سرنگونی یک پهپاد اماراتی در لیبی

© AFP 2023 / Mahmud Turkiaسرنگون یک پهپاد اماراتی در لیبی
سرنگون یک پهپاد اماراتی در لیبی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی از سرنگون کردن یک پهپاد اماراتی در غرب لیبی خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد قنونو، سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی لیبی امروز (چهارشنبه)، در حساب فیسبوکی نیروهای وابسته به دولت الوفاق از سرنگونی یک پهپاد اماراتی در جنوب منطقه «العجیلات» (غرب لیبی) خبر داد.

سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی در خصوص گفت: «پدافند هوایی نیروهای دولت وفاق موفق شد یک پهپاد اماراتی را در جنوب العجیلات سرنگون کند».

در همین ارتباط، پدافند هوایی نیروهای تحت فرمان ژنرال «خلیفه حفتر» روز دوشنبه یک پهپاد ترکیه‌ای را سرنگون کردند.

Командующий Ливийской национальной армией Халифа Хафтар - اسپوتنیک ایران
آمادگی مارشال حفتر برای توقف نبردها در صورت خروج نیروهای ترکیه از لیبی

 

کشور لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، رهبر لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست السراج بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

 

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست «عبدالله الثنی» و پارلمان در شهر طبرق زدند که به پارلمان طُبرُق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری در جریان است.

 

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی طی این مدت بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای شده است. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала