دانشمندان برای نخستین بار موفق به جوان سازی سلولهای انسانی شدند

© Depositphotos.com / Evgenyatamanدانشمندان برای نخستین بار موفق به جوان سازی سلولهای انسانی شدند
دانشمندان برای نخستین بار موفق به جوان سازی سلولهای انسانی شدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان دانشگاه استنفورد ایالات متحده برای نخستین بار موفق به جوان سازی سلولهای انسانی شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله Nature، برای اولین بار در تاریخ، متخصصان دانشگاه استنفورد موفق به جوان سازی سلولهای انسانی شدند. سلولهای جوانسازی شده مواد مغذی را جذب کرده و از بقایای سلول‌ها خلاص می‌شوند.

تهیه سلول های بشری در فضا توسط دانشمندان روسی - اسپوتنیک ایران
تهیه سلول های بشری در فضا توسط دانشمندان روسی

دانشمندان مکانیسم ویژه‌ای را آغاز کردند که امکان تولید پروتئین‌های خاص را برای مدت زمان محدود فراهم می آورد. در نتیجه آزمایشات با اسید ریبونوکلئیک یا آر اِن اِی، سلول مجبور شد عوامل یاماناکا (پروتئین‌های ویژه ای که نقش مهمی در رشد جنین دارند) را تولید کند.

برای متخصصان مهم بود كه بقایای سلولی را از دی‌ان‌ای جدا كنند، اما اجازه ندهند كه تبدیل ماده آزمایشگاهی به سلول بنیادی پرتوان انجام شود. در نتیجه جوان سازی، بسیاری از عوامل ذاتی پیری در بدن سلولی شروع به عقبگرد کردند. دانشمندان متوجه شدند که سلولها واقعاً جوان تر شدند، زیرا با توجه به بسیاری از علائم، تشخیص آنها از نمونه‌های بعدی غیرممکن بود. طبق یکی از علائم، سلولهای تحت درمان 5/3 تا 5/5 سال جوانتر از همسالان خود بودند.

نتایج این مطالعه از اهمیت زیادی برای مطالعه روش پیری برخوردار است. به گفته دانشمندان تأثیرات درمانی احتمالی داروهای آینده در نتیجه این مطالعه به مبارزه با تعدادی از بیماری‌های مرتبط با سالخوردگی کمک خواهد نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала