گزارش و تحلیل

آیا فقط دیکتاتوری در ایران جواب می دهد؟

© Fotolia / Borna Mirahmadianآیا فقط دیکتاتوری در ایران جواب می دهد؟
آیا فقط دیکتاتوری در ایران جواب می دهد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرهنگ سیاسی ایرانی بر اساس دیکتاتوری بنا شده و ایرانی ها حدود بیش از 2500 سال تحت حکومت های دیکتاتوری به سر بردند، در بسیاری از شرایط بسیاری تلاش کردند این شرایط را تغییر دهند اما مشاهده می کنیم هنوز فرهنگ جامعه ایران به سیستم دیکتاتوری عادت دارد.

اسپوتنیک - شاید برخی اولین جهش جهت رهایی از دیکتاتوری در ایران را همان انقلاب مشروطه بدانند، زمانی که برخی از جوانان ایرانی که به کشورهای دیگر سفر کرده بودند تلاش کردند سیستمی مشابه سیستم حکومتی انگلیس را در ایران بنا کنند و پادشاهی مشروطه شود.

روحانی: از مسافرت‌های غیرضروری پرهیز شود - اسپوتنیک ایران
روحانی: از مسافرت‌های غیرضروری پرهیز شود

متاسفانه علیرغم همه فداکاری ها و تلاشها، چون ساختار فرهنگی جامعه بر اساس دیکتاتوری و شاهنشاهی بنا شده بود جامعه از این جنبش حمایت نکرد و باز هم همان دیکتاتوری در ایران ادامه یافت و حتی زمانی که رضا شاه بحث جمهوری ایرانی را مطرح کرد باز هم جامعه پذیرای فرهنگ مردم سالاری نبود و رضا شاه با استبداد در ایران حکومت کرد.

جالب اینکه امروزه مشاهده می کنیم بسیاری با تعریف و تمجید از استبداد رضا شاه صحبت می کنند و در گروه های اجتماعی داستان های کذایی از استبداد و رفتارهای مستبدانه رضا شاه منتشر می کنند، در حالی که زمانی که انگلیسی ها وی را از عرش پایین آوردند ایرانی ها حاضر نشدند از او حمایت کنند، امری که خود نشانگر آن است که هنوز فرهنگ استبداد در خون بسیاری جریان دارد و بسیاری دوست دارند که حکومت استبدادی بالا سر آنها باشد و فردی مانند رضا شاه بر مملکت حکومت کند.

پس از انقلاب اسلامی در ایران عمده تلاش نظام جمهوری اسلامی چه زمانی که رهبری انقلاب دست امام خمینی (ره) بود و چه بعد از آن دوران رهبری آیت الله خامنه ای، همیشه تلاش بر این بود که مردم یاد بگیرند به سمت و سوی ساختارهای مردم سالارانه پیش بروند و یاد بگیرند که آنچه می خواهند را باید از کانال های ساختارهای مردم سالارانه به آن برسند، اما متاسفانه مشاهده می کنیم هنوز که هنوز است بسیاری دوست دارند همان رفتار های استبدادی رضا شاهی را مشاهده کنند.

بدیهی است برای حکومت خیلی راحت تر می باشد تا از نیرو های مسلح بخواهد به زور مردم را وادار کنند در خانه های خود بمانند و از خانه خارج نشوند.

دقیقا مانند جریانی که امروزه در بسیاری از دیگر کشورهای جهان اعمال می شود.

در واقع چین هم با همین سیاست توانست ویروس کرونا را در استان ووهان محصور کند و با استفاده از نیروهای مسلح خود به جنگ با ویروسی که توسط آمریکایی ها برای نابودی چین ساخته شده بود رفت.

چون آمریکا توسط نیروهای مسلح خود جنگ ویروسی بر علیه چین راه انداخته بود این کشور هم مجبور بود با استفاده از نیروهای مسلح به این جنگ برود.

آیا ایران هم نباید چنین کاری می کرد؟

وقتی که آمریکایی ها یک جنگ میکروبی بر علیه ایران راه انداخته اند آیا نباید نیروهای مسلح وارد عمل شوند؟

پاسخ رهبر ایران به پیشنهاد آمریکا برای کمک به ایران در کنترل ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران
پاسخ رهبر ایران به پیشنهاد آمریکا برای کمک به ایران در کنترل ویروس کرونا

دولت ایران تلاش کرد با استفاده از آموزش های فرهنگی جامعه را مجاب کند تا خود با حکومت همکاری کند تا با ویروس مقابله کنند اما مشاهده می کنیم بسیاری، اینجا نمی خواهم بگویم برخی، بدون هیچ توجهی به دستور العمل های بهداشتی اقدام به سفر و تفریح می نمایند و حاضر نیستند تعطیلات اجباری کرونا و تعطیلات نوروز را فدای سلامتی خود و جامعه کنند.

حتی بسیاری حاضر به گذشت از خرید های نوروزی و یا بساط کردن نیستند و حتی در این سطح هم حاضر نیستند به دستور العمل های بهداشتی عمل کنند.

در حالی که مغازه ها مجبور شده اند شب عیدی درب های خود را ببندند تا ویروس کرونا منتشر نشود مشاهده می کنیم که بسیاری از دست فروش ها در مناطق مختلف مخصوصا از مرکز شهر گرفته به پایی اقدام به پهن کردن بساط خود می نمایند و تجمع های بسیار زیادی هم برای خرید از این بساط ها جمع می شود.

در برخی کشورها نیروهای مسلح به خیابان ها آمده اند و آنهایی را که مراعات نمی کنند را بازداشت کرده اند و دادگاه ها یکسال زندان برای آنها بریده اند.

در برخی کشورها هم دادگاه ها مبالغی که به ده ها هزار دلار می رسد برای متخلفین در نظر گرفته اند.

حتی برخی تعریف می کنند در چین یکی دو مورد از آنهایی که تلاش کردند از ووهان خارج شوند را اعدام کردند تا عبرتی شوند برای دیگران.

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا - اسپوتنیک ایران
بزرگترین منشاء ابتلای کرونا در استرالیا آمریکا است

یکی از دوستان که پزشک متخصص بیماریهای عفونی است به من می گفت اولا بسیاری از آنهایی که حامل ویروس کرونا هستند به ظاهر کاملا سالم می باشند و پس از حدود دو هفته عوارض ویروس روی آنها ظاهر می شود و حتی برخی مخصوصا جوانان که سیستم ایمنی شان قویتر است حتی ممکن است واکنش چندانی به ویروس نشان ندهند اما همین ها حاملان و ناقلان اصلی ویروس هستند چون آنهایی که عوارض ویروس روی آنها مشاهده شده خود به خود بستری می باشند.

وی افزود با توجه به این ماجرا قطعا پس از سفر های نوروزی بسیاری از افرادی که دور از ویروس بودند در معرض ویروس قرار خواهند گرفت و طی حدود دو هفته بعد ممکن است بسیاری از افرادی که به ویروس مبتلا شده اند ظاهر شوند.

آیا در ایران هم باید نیروهای مسلح به خیابان ها بیایند و متخلفین را بازداشت کنند؟

ظاهرا بله، تنها راهکار مقابله با ویروس این است که نیروهای مسلح به زور برخی را خانه نشین کنند، چون اینها فقط جان خود را به خطر نمی اندازند بلکه جان دیگران را نیز به خطر می اندازند و به جای اینکه کمک کنند ویروس ریشه کن شود کمک می کنند ویروس پخش شود.

به نظر می آید حد اقل کاری که اینبار نیروهای مسلح باید انجام دهند این است که همه جاده ها را ببندند تا آنهایی که برای خوشگذرانی به سفر رفته اند را در همان جاهایی که بودند محصور کنند و بعد از اینکه خیال همه راحت شد که ماجرای ویروس ریشه کن شده اجازه دهند همه برگردند.

متاسفانه رفتار های مردم سالارانه روی برخی جواب نمی دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала