گزارش و تحلیل

جمعیت تهران، علت اصلی آلودگی هوای پایتخت

© Sputnik / Vladimir Fedorenkoشهر تهران، پایتخت ایران
شهر تهران، پایتخت ایران - اسپوتنیک ایران
Telegram
مدتی است که تعداد زیادی از مردم ایران به ویژه تهران از منازل خود خارج نشدند و در قرنطینه ی خانگی برای بیماری کرونا هستند اما هنوز در روزهایی می توان شاهد آلوده بودن هوای کلان شهر تهران بود.

آقای محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران درباره ی علت آلودگی هوای تهران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

آلودگی هوا تابع دو موضوع هست یکی شرایط جوی و عوامل هواشناسی و دوم میزان انتشار آلاینده ها از منابع مختلف، هنگامی که ما با پایداری هوا مواجه باشیم هر میزان آلاینده که در سطح شهر و از هر منبعی منتشر شود در شهر تجمع پیدا میکند و امکان تخلیه ندارد، بنابر این با توجه به میزان پایداری و میزان تولید این آلاینده ها کیفیت هوای شهر مشخص میشود، در این روزها درست است که تردد خودروهای سواری در سطح شهر کم شده است اما سایر منابع تولید کننده ی آلاینده تغییر چندانی نداشته اند، یعنی منابع خانگی، خودرو های دیزل به ویژه کامیون ها و اتوبوس های شرکت واحد که نقش مهمی در تولید آلاینده ها دارند، همچنان در حال تردد هستند، منابع ثابتی مانند نیروگاه ها، واحد های صنعتی و بسیاری از منابع آلوده کننده ی دیگر کماکان در سطح شهر در حال فعالیت هستند، همچنین چند روز در شهر تهران ما با شرایط پایداری مواجه بودیم همین دو موضوع باعث آلودگی هوای شهر تهران میشد و هر روز این آلودگی به روز قبل افزوده میشد و باعث نامطلوب شدن کیفیت هوا می گردید. البته در چند روز اخیر پدیده ی نا پایداری هوا را داشتیم و همین موضوع باعث بهبود کیفیت هوا شد، حدود 12 تا 13% از آلودگی هوا مربوط به خودرو های سواری هست که در این ایام تمام آن حذف نشده بسیاری از مشاغل کماکان فعال هستند و برخی از کارمندانی که پیش تر از حمل و نقل عمومی استفاده می کردند اکنون از خودرو های شخصی استفاده می کنند.

اگر قرار بود در این بازه از سال که ما شاهد پایداری هوا هستیم خودرو ها هم مانند سالهای گذشته تردد کنند قطعا آلودگی هوای زیادی را شاهد بودیم و عدد این آلودگی از 150 گذر میکرد.

اگر همه دو هفته در منزل بمانند مشکل کرونا حل می شود - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
با دو هفته در منزل ماندن مشکل کرونا حل می شود

آقای محمد رستگاری درباره ی کیفیت سوخت و تاثیر آن در آلودگی هوا بیان کرد:

کیفیت سوخت ما از سال93 به بعد از یورو2 به یورو4 تبدیل شده و از همان زمان هم شاهد بهبود کیفیت هوای تهران بودیم، ما مرتب کیفیت سوخت را آنالیز میکنیم و انحراف قابل توجهی را تا کنون مشاهده نکردیم، محتوای گوگرد در گازوئیل به صورت استاندارد 50 پی.پی.ام بود در حالیکه ما گازوئیل با محتوای گوگرد 8000 پی.پی.ام داشتیم اکنون گاهی این عدد به 70 یا 80 میرسد اما انحراف قابل توجهی محسوب نمیشود، بنابر این، این نکات را نمیتوان علت آلودگی هوای تهران دانست، این شهرکمتر از 1%  وسعت ایران را دارد اما حدود 18% جمعیت کشور را در خود جای داده، این تمرکز بارگزاری جمعیت پیامد هایی چون تمرکز صنعت، خدمات، دانشگاه ها و مناطق مسکونی را دارد همین موضوع علت اصلی آلودگی هوای تهران است.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران اقدامات مطلوب برای کاهش آلودگی هوای تهران و تاثیر پهنه ی سبز در کاهش آلودگی هوا اینگونه تشریح کرد:

بحث پهنه ی سبز بسیار مهم است اما اثر اصلی پهنه ی سبز در تلطیف هوا است نه از بین بردن آلودگی هوا، در همه جای دنیا آلودگی هوا را از منشاء حل می کنند نه اینکه آلودگی هوا ایجاد شود و با کاشت درخت بخواهیم آنرا کاهش دهیم، برای اینکه استان تهران کیفیت هوای بهتری داشته باشد باید جلوی آلودگی توسط خودرو ها بویژه خودرو های دیزلی و خودرو های سنگین گرفته شود، باید حمل و نقل عمومی گسترده تر و کیفیت آن بهتر شود، و مهمتر از همه بحث آمایش سرزمین و جلوگیری از افزایش جمعیت تهران است که بسیار مهم است با هیچ شیوه ای نمیتوان آلودگی را در مناطقی که تمرکز بالای جمعیت دارند کاهش داد بنابر این باید تمرکز جمعیت را کاهش دهیم که با اقداماتی که صورت میگیرد کیفیت هوا بهبود پیدا کند.

ما در استان تهران بحث پسماند سوزی را هم داریم که خوشبختانه در داخل شهر صورت نمیگیرد اما متاسفانه در اطراف شهر به کرات شاهد آن هستیم و آلودگی شدیدی را تولید میکند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала