اردوغان: آماده آغاز عملیات جنگی در ادلب هستیم

© Sputnik / Valery Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر اردوغان: آماده آغاز عملیات جنگی در ادلب هستیم
اردوغان: آماده آغاز عملیات جنگی در ادلب هستیم  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در برابر اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه اعلام کرد آنکارا آماده آغاز عملیات جنگی در ادلب است.

به گزارش اسپوتنیک، اردوغان گفت:"اگر کشورهایی که با آنها مذاکره می کنیم آنچه را که در ادلب لازم است انجام ندهند ، ما خودمان این کار را انجام خواهیم داد. فعلاً چنان نتیجه ای در مذاکرات حاصل نشده که ما را راضی کند. ما کاملاً برای اجرای عملیات در ادلب آماده شده ایم و فقط مسئله زمان اجرای این عملیات است اما ما می توانیم هر لحظه آن را شروع کنیم ، این یک عملیات حیاتی برای ما است. "

وی افزود که از طریق تلفن درباره اقدامات احتمالی ترکیه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفتگو کرده است.

رهبر ترکیه در پایان گفت: "ما ادلب را به رژیم (سوریه) واگذار نخواهیم کرد ، اما دمشق  هنوز عزم ما را درک نمی کند. ما مصمم هستیم که ادلب را به هر قیمتی که شده ، به مکانی امن برای غیر نظامیان و ترکیه تبدیل کنیم".

به نوبه خود ، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین ضمن اظهار نظر در مورد این وضعیت خاطرنشان کرد: مسکو برای جلوگیری از تشدید تنش در ادلب همچنان به تماس های خود با آنکارا ادامه خواهد داد.

سخنگوی ریاست جمهوری گفت: "ما از توافق هایی که بیش از یک سال پیش در سوچی به دست آمده بودند،  راضی بودیم و این رضایت متقابل بود اما  پس از اقدامات تهاجمی شبه نظامیان و گروه های تروریستی علیه نیروهای مسلح سوریه و ارتش روسیه از ادلب چنین رضایتی مطلقاً از بین رفت".

لاوروف: روسیه در ادلب از ارتش دولتی سوریه حمایت می کند - اسپوتنیک ایران
لاوروف: روسیه در ادلب از ارتش دولتی سوریه حمایت می کند

مذاکرات روسیه و ترکیه

مرجله اول مذاکرات روسیه و ترکیه در مورد ادلب هفته گذشته در آنکارا و مرحله دوم آن روزهای دوشنبه و سه شنبه در مسکو برگزار شد.

شامل الكساندر لاورنتییف،  نماینده ویژه رئیس جمهور در حل و فصل سوریه ، سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه و همچنین مقامات وزارت دفاع، از جمله اعضای هیئت روسیه بودند. سادات اونال معاون وزیر امور خارجه،  ریاست هیئت ترکیه را بر عهده داشت.

پیش از این ، سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه گفته بود كه ترکیه تعدادی از تعهدات مهم در مورد ادلب را انجام نداده است اما فواد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه عقیده متفاوتی را  مطرح کرد.

اوضاع در ادلب

روسیه ، ایران و ترکیه در ماه مه سال 2017 در آستانه (اکنون نورالسلطان) درباره ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه به توافق رسیدند . سه منطقه در سال 2018 تحت کنترل دمشق بودند. چهارمین منطقه واقع در استان ادلب و بخش هایی از استان های همجوار لاذقیه ، حماه و حلب ، هنوز تحت کنترل نیروهای دولتی نبود و بیشتر آن در دست تروریست های جبهه النصره (گروهک ممنوعه در روسیه  بود.

در سپتامبر سال 2018 ، مسکو و آنکارا در سوچی توافق نامه ای برای ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب که در آن بیش از ده گروه  مختلف وجود دارد ، امضا کردند. بزرگترین آنها اتحادیه گروه های طرفدار ترکیه "جبهه آزادی بخش ملی" و "جبهه النصره"  هستند که در کل حدود 30 هزار شبه نظامی در آنها عضویت دارند.

ارتش سوریه در تاریخ 26 ژانویه امسال در ارتباط با گلوله باران دائمی مناطق مسکونی حلب از سوی تروریست که منجر به کشته شدن ده ها غیرنظامی شده ، پیشروی در غرب این شهر  را آغاز کرد.

آنکارا و برخی از شرکای آن در شرایط متشنج شدن اوضاع در ادلب ، دمشق و مسکو را به حمله به اهداف غیر نظامی  و ارتش ترکیه متهم می کنند. روسیه و سوریه بارها اظهار داشته اند که علت بی ثباتی در منطقه اقدامات تروریست ها است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала