اظهارات کارشناس درباره طرح ترامپ و آیت الله خامنه ای در مسئله فلسطین

© Flickr / steve_hاظهارات کارشناس درباره طرح ترامپ و آیت الله خامنه ای در مسئله فلسطین
اظهارات کارشناس درباره طرح ترامپ و آیت الله خامنه ای در مسئله فلسطین  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس روسی درباره اینکه چرا طرح ترامپ و ابتکار آیت الله خامنه ای در مسئله فلسطین نقص دارند، توضیح داد.

به گزارش اسپوتنیک، یکی از مباحث مهم درافتتاحیه کنفرانس خاورمیانه در باشگاه "والدای"، بحث در مورد "معامله قرن"- ابتکار دونالد ترامپ برای حل مناقشه دیرینه فلسطین و اسرائیل بود. ایران به شدت از این طرح رئیس جمهور آمریكا انتقاد می كند و گزینه جایگزین خود - برگزاری همه پرسی عمومی، بدون مشارکت مهاجران به اصطلاح یهودی را مطرح می كند.

اسپوتنیک در مصاحبه ای با آندری باکلانوف، نایب رئیس انجمن دیپلمات های روسی، دستیار معاون رئیس فدراسیون مجمع فدرال روسیه فدراسیون روسیه، خاطرنشان کرد: "در صورت عدم تحقق نیازهای اولیه، هر دو طرح آمریکایی و ایرانی می توانند محکوم به شکست باشند. وی توضیح داد: "هیچ کشوری به جز اقوام این منطقه (اسرائیلی ها و فلسطینی ها) نباید وضعیت این محل را تعیین کنند." در عین حال باکلانوف خاطرنشان کرد که با وجود رویکرد یک طرفه ترامپ، وی تعدادی ایده خوب برای حل بحران دارد، اما به دلایلی نمی خواهند در مورد این موضوعات صحبت کنند، همه دقیقاً روی نکات غیرقابل قبول ابتکار رئیس جمهور آمریكا متمرکز شدند."

به گفته این دیپلمات، چیزی از برنامه ترامپ هنوز هم می تواند عملی شود، اما تنها در صورت برقراری گفتگوی کامل بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها و سپس با مشارکت گروه بین المللی مذاکره کننده باید باشد.

ایجاد فلسطین جدید، مورد حمایت اسرائیل در معامله قرن برنامه ریزی شده است - اسپوتنیک ایران
ایجاد فلسطین جدید، مورد حمایت اسرائیل در معامله قرن برنامه ریزی شده است

ایرینا زویاگلسکایا، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه "ران"، خاطرنشان کرد: ابتکارات ترامپ و آیت الله خامنه ای رویکرد دموکراتیک برای حل مسئله ندارند: "متأسفانه طرح ایجاد یک کشور واحد و دموکراتیک اصلا مورد بحث قرار نمی گیرد. در نسخه ایرانی، اسرائیل امروزی باید به یک کشور دو ملیتی تبدیل شود و این به معنای علامت شکست آنها، به عنوان کشوری که در چارچوب جنبش صهیونیستی برای یهودیان ایجاد شده است. برنامه ترامپ یک تصمیم یک طرفه به نفع اسرائیل است که غیرقابل قبول نیز است."

یادآوری می کنیم که اساس پیشنهادی طرح واشنگتن برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل که بیش از 70 سال در جریان است مبتنی بر شناخت دو کشور اسرائیل و فلسطین است. قلمرو فلسطین که از نوار غزه و کرانه باختری تشکیل شده است، پیشنهاد می شود به طور پیوسته از طریق مسیرهای حمل و نقل پرسرعت در ارتباط باشند که به گفته دونالد ترامپ، قلمرو دولت عرب را دو برابر خواهد کرد. ایالات متحده همچنین قصد دارد شهرکهای یهودی را در سرزمین های اشغالی فلسطین واقع در کرانه باختری مشروعیت بخشد، بنابراین زمین هایی را که اسرائیل پس از سال 1967 تصرف کرده است را به رسمیت می شناسد. تهران به شدت نسبت به "معامله قرن" آمریكا واکنش نشان داده و گزینه خاص خود را مبنی به برگزاری همه پرسی عمومی و ایجاد یك دولت دموکراتیک واحد پیشنهاد داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала