پروتئین در پیشگیری از حمله قلبی موثر است

CC0 / Pixabay / پروتئین در پیشگیری از حمله قلبی موثر است
پروتئین در پیشگیری از حمله قلبی موثر است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پروتئین جدیدی کشف شده است که به نظر می‌رسد موجب بروز تصلب شرایین شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت «نیواطلس»، تصلب شرایین بیماری است که در آن پلاک‌های چرب در رگ‌ها رسوب می‌کنند و خطر ابتلای فرد را به حمله قلبی و یا سکته مغزی افزایش می‌دهند.

محققان انگلیسی پروتئینی کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد موجب بروز تصلب شرایین می‌شود؛ این کشف می‌تواند به ابداع داروهایی منجر شود که با هدف قرار دادن این پروتئین می‌تواند از تشکیل این رسوبات مرگبار پیشگیری کنند.

در بسیاری از افراد به ویژه افراد سیگاری و افرادی که رژیم‌های غذایی پر چرب دارند، شریان‌ها در طول زمان آسیب می‌بینند. این موضوع به نوبه خود موجب محدود ساختن بیشتر جریان خون و در نهایت بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود.

Спортивная девушка с гантелями на фитнесе - اسپوتنیک ایران
معادله کف دست برای پروتئین مورد نیاز بدن (ویدیو)

محققان هنوز مراحلی که منجر به بروز این رویه می‌شود را نمی دانند اما به نظر می‌رسد که برخی مولکول‌ها به عنوان حسگرهای حساس به تغییرات مکانیکی عمل می‌کنند. اکنون گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد متوجه شده‌اند که یک پروتیین حساس به تغییرات مکانیکی به نام Plexin D1 در این روند نقش بسیار زیادی دارد.

این پروتئین با آزاد کردن سیگنال‌هایی که یک تاثیر دومینو را آغاز می‌کند به نیروی کششی واکنش نشان داده و در نهایت منجر به تشکیل پلاک شده که به ابتلا به حمله قلبی منجر می‌شود.محققان نقش این پروتئین را در موش‌ها آزمایش کردند و متوجه شدند که تغییر شکل پروتئین، تاثیرات این پروتیین را تغییر می‌دهد.

با این حال کشف این پروتئین و این مکانیسم هنوز به طور مستقیم در مورد انسان ها قابل اجرا نیست، اما محققان می‌گویند که این کشف می تواند برای تولید داروهایی مهم باشد که بتوانند از بیماری تصلب شرایین جلوگیری کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала