رکورد گرما در قطب جنوب

© REUTERS / Pauline Askin قطب جنوب
  قطب جنوب  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رکورد دمای هوا در قطب جنوب شکسته شد.

به گزارش اسپوتنیک، دماسنج‌ها در قطب جنوب دمای+18,3  درجه را ثبت کردند که تقریبا یک درجه سانتی‌گراد از رکورد قبلی بالاتر است.به گفته کارشناسان  سازمان جهانی هواشناسی، این دما حتی برای فصل تابستان زیاد است.

کلر نولیس سخنگوی سازمان جهانی هواشناسی در این خصوص گفت:« قطب جنوب از آن مناطق کره زمین است که سریعتر از دیگر مناطق دچار گرمایش می‌شود. ما در باره گرم شدن دمای قطب شمال زیاد صحبت می کنیم، اما قطب جنوب نیز با سرعت زیادی این روند را از سر می‌گذراند. طی 50 سال گذشته دمای قطب جنوب تقریبا 3 درجه سانتیگراد افزایش یافته است».

چهره شگفت‌انگیز موجود فضایی در قطب جنوب - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چهره شگفت‌انگیز موجود فضایی در قطب جنوب

داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی در قطب جنوب نشان می‌دهند که گرمایش این منطقه در روزهای اخیر موردی یا تصادفی نبوده است. طبق این داده‌ها دمای نقاط مختلف قطب جنوب در یک هفته‌ای که از ماه فوریه می‌گذرد به طور متوسط بین یک تا چهار درجه بالاتر از دمای معمول در این فصل بوده است.

کارشناسان هواشناسی می‌گویند یکی از دلایل اصلی افزایش دمای قطب جنوب وزش بادهای گرم همراه با افزایش فشار توده هوا در این مناطق است که معمولا از سرما می‌کاهد.

به نظر می‌رسد که روند افزایش دمای کره زمین ادامه دارد. ماه ژانویه امسال گرمترین ژانویه ثبت شده در تاریخ است و درجه حرارت در بسیاری از نقاط اروپا و آسیا رکوردهای سابق را شکست.درجه حرارت در شرق اروپا و روسیه نیز در ماه ژانویه بیش از 10 درجه از دمای معمول در این فصل سال بالاتر رفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала