گزارش و تحلیل

لهستان قرارداد خرید جنگنده های اف 35 را با آمریکا امضا می کند

© Photo / Pixabay / Skeezeمعرفی "قاتل" جنگنده امریکایی اف ـ 35
معرفی قاتل جنگنده امریکایی اف ـ 35  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لهستان امروز لهستان قرارداد خرید جنگنده های اف 35 را با ایالات متحده آمریکا امضا می کند.

به گزارش اسپوتنیک، پیش بینی می شود 32 فروند هواپیمای F-35A به همراه بسته های لجستیکی و آموزشی ، به قیمت  4.6 میلیارد دلار برای ورشو تمام شود . بسته تدارکات شامل هشت دستگاه شبیه ساز برای  تمرین ، قطعات یدکی ، سیستم اطلاعات برای مدیریت عملیات هواپیما و تجهیزات لازم برای نگهداری هواپیما و ارائه خدمات به آن است.

خرید دیر انتظار

رهبری لهستان به توافق آتی اهمیت زیادی می دهد. ماریوس بلشکاک ، وزیر دفاع  چندین بار به ایالات متحده سفر کرده تا شخصاً در مورد تحویل این جنگنده ها مذاکره کند. در مراسم امضای قرارداد  آندرژ دادا، رئیس جمهور لهستان شخصاً حضور خواهد داشت.

وزیر دفاع لهستان پنهان نمی کند که به خرید آینده افتخار می کند. وی گفت: "ارتش لهستان هرگز چنین سلاح های مدرنی را در اختیار نداشته است.این بزرگترین دستاورد تسلیحاتی است. این هواپیما غیرقابل مقایسه با هر هواپیمای دیگر و هواپیمایی است که به  نیروی هوایی برتری می دهد."

وی مطمئن است که مخالف احتمالی لهستان از همین حالا نگران جنگنده های  آینده F-35 است. وی خاطرنشان كرد: " مخالفان احتمالی از  اینکه نیروهای مسلح لهستان چنین هواپیمای مدرنی را در اختیار خواهند داشت، نگران هستند." بلاکچاک گفت: "نکته این است که دشمن احتمالی باید آگاه باشد که اگر او به میهن ما لهستان حمله کند ، با یک حمله قاطع روبرو خواهد شد ، زیرا این سلاح می تواند چنین پاسخی را ارائه دهد."

فرود بی نظیر جنگنده اف 35 بریتانیا + ویدئو  - اسپوتنیک ایران
فرود بی نظیر جنگنده اف 35 بریتانیا + ویدئو

قیمت را پایین آوردند

دستیابی به F-35 نیاز به تخصیص وجوه زیادی از بودجه نظامی لهستان دارد ما با این حال لهستانی ها توانستند به چانه زدن با آمریکایی‌ها درباره قیمت این جنگنده ها بپردازند .

در ابتدا وزارت خارجه ایالات متحده و كنگره فروش 32 فروند هواپیمای F-35 را به لهستان به ارزش 6.5 میلیارد دلار تصویب كردند اما  وزیر دفاع لهستان پس از یک سری مذاکرات اعلام کرد که ارزش این قرارداد 4.6 میلیارد دلار خواهد بود

این مبلغ برای بودجه دفاع لهستان بسیار چشمگیر است. طبق اطلاعات رسمی ، لهستان سالانه 12.5 میلیارد دلار برای نوسازی فنی ارتش و حدود 6 میلیارد دلار در سال 2025 هزینه خواهد کرد.

به جای جنگنده های روسی میگ

رهبری لهستان بارها اظهار داشته است که F-35 جایگزین جنگنده های میگ 29 ساخت اتحاد جماهیر شوروی خواهد شد که هنوز در خدمت نیروی هوایی لهستان هستند. طبق آخرین اطلاعات ، تاکنون 30 فروند از این جنگنده ها هنوز در اختیار ارتش لهستان است.

تصاویری منحصربه فرد از پرواز جنگنده ی میگ-29  سوریه +فیلم - اسپوتنیک ایران
تصاویری منحصربه فرد از پرواز جنگنده ی میگ-29 سوریه +فیلم

طی یک سال و نیم ، سه دستگاه میگ در جریان سوانح هوایی از دست رفتند و  یک خلبان درگذشت.

پس از آخرین سانحه پرواز های جنگنده های میگ 29 نیروی هوایی لهستانی مدت 8 ماه متوقف شد و انها پروازهای خود را  را فقط در 28 نوامبر 2019 از سر گرفتند. ممنوعیت پرواز هواپیمای میگ پس از سقوط این هواپیما در مارس 2019 برقرار شد که خلبان موفق شد از این هواپیما بیرون پریده و جان خود را نجات دهد.

عامل ترکیه

لهستان به خاطر اختلافات ایالات متحده و ترکیه در رابطه خرید سامانه های دفاع هوایی روسی اس 400 روسیه توسط آنکارا توانست خیلی سریع قرارداد خرید جنگنده های اف 35 را امضا کند.

یک منبع آگاه به  اوضاع گفت: "ترکیه از صف خارج شد و لهستان به  داخل این واگن  پرید." رهبران لهستان با دقت زیاد مراقب درگیری بین ترکیه و ایالات متحده به خاطر خرید سیستم های  اس 400 توسط آنکارا بودند . لهستان برای خرید این هواپیماها در صف ایستاده بود و قرار نبود زودتر از ترکیه آنها را دریافت کند.  اکنون ترکیه از این صف خارج شده است. "

تهدید اردوغان: سربازان ترکیه به ارتش سوریه حمله خواهند کرد  - اسپوتنیک ایران
اردوغان به آمریکا: یا اف ـ 35 یا پول ما را پس دهید

تحویل سامانه های دفاع هوایی روسی اس400  به آنکارا که باعث ایجاد بحران در روابط بین ترکیه و آمریکا شد، از اواسط ماه ژوئیه آغاز شد. به گفته رئیس جمهور ترکیه ، اس 400 در آوریل 2020 به طور کامل عملیاتی خواهد شد. واشنگتن خواستار امتناع آنکارا از این معامله در ازای به دریافت سامانه های آمریكایی پاتریوت است و تهدید می کند در غیر اینصورت فروش جدیدترین جنگنده های اف -35 به ترکیه را به تأخیر انداخته یا حتی این معامله را لغو خواهد کرد.  ایالات متحده همچنین تهدید می کند ترکیه را مطابق با CAATSA (قانون "مقابله با مخالفان آمریكا از طریق تحریم ها") مورد مجازات قرار دهد اما آنکارا تا به حال از عقب نشینی در برابر ایالات متحده خودداری کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала