اعلام میزان صادرات نفت ایران به چین

© AFP 2023 / Atta Kenare اعلام میزان صادرات نفت ایران به چین
اعلام میزان صادرات نفت ایران به چین  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین علیرغم فشار دولت آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران، در ۲۰۱۹ به خرید نفت از این کشور ادامه داد و ۱۴.۷۷ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرد .

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، با این حال احتمالاً بیشتر نفت وارداتی چین از ایران وارد ذخایر این کشور شده است.

 واردات نفت چین از ایران در ماه دسامبر 2019 حدود 405 هزار تن معادل حدود 100 هزار بشکه در روز بود. میزان واردات نفت چین از ایران در کل سال 2019 به 14.77 میلیون تن معادل حدود 300 هزار بشکه در روز رسید. این رقم نسبت به سال قبل از آن نصف شده است.

اطلاعات گمرک چین نشان می‌دهد واردات نفت چین از عربستان سعودی حدود 47 درصد در 2019 افزایش داشته است. صادرات نفت عربستان به چین در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته ثابت بود.

  افزایش قابل توجه صادرات نفت عربستان پس از اتخاذ یک سیاست بازاریابی جدید توسط شرکت آرامکوی این کشور صورت گرفت که طی آن حداقل دو قرارداد جدید با پالایشگاه‌های خصوصی چین بسته شد. این قراردادها از اواخر 2018 اجرایی شدند. پیش از آن، آرامکوی عربستان تنها با پالایشگاه های دولتی چین طبق قراردادهای بلند مدت معامله می کرد.

طبق اطلاعات اداره کل گمرک عربستان، صادرات بزرگترین صادر کننده نفت جهان به چین در 2019 به  رکورد 83.32 میلیون تن معادل 1.67 میلیون بشکه در روز رسید. صادرات در دسامبر 6.99 میلیون تن بود.

 روسیه، عرضه کننده شماره 2 نفت به چین، 77.64 میلیون تن نفت در 2019 صادر کرد که معادل 1.55 میلیون بشکه در روز بود و 9 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت. تقاضا از طرف پالایشگاه های مستقل چین برای نفت اسپوی روسیه -  یکی از اصلی ترین درجه های نفت صادراتی این کشور -  باعث بالا رفتن رقم صادرات به چین شد.

 واردات نفت چین از آمریکا ضربه سختی از جنگ تجاری طولانی مدت بین این دو کشور خورد و در 2019 تقریباً نصف شد و به 6.35 میلیون تن رسید. چین در دسامبر هیچ نفتی از آمریکا وارد نکرد.

ولی انتظار می رود چین خرید نفت از آمریکا را در 2020 افزایش دهد چون طبق مرحله اول قرارداد تجاری، متعهد شده حداقل 52.4 میلیارد دلار از محصولات انرژی آمریکا را طی دو سال آینده خریداری کند.

 افزایش واردات از آمریکا باعث میشود وارد کنندگان چینی سفارش درجه های مشابه و گرانتر نفت را از کشورهایی مثل برزیل و غرب آفریقا کاهش دهند.

چین برای سومین ماه متوالی هیچ نفتی به طور مستقیم از ونزوئلا وارد نکرد. شرکت ملی نفت چین برای دوری از نقض تحریم های ثانویه آمریکا واردات نفت از این کشور آمریکای جنوبی را متوقف کرده است.

 اطلاعات گمرک نشان می‌دهد واردات سالانه نفت چین از ونزوئلا تقریباً یک سوم کاهش یافته و به 11.39 میلیون تن رسیده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала