گزارش و تحلیل

ویروس کرونا و نیمه پر لیوان

© Photo / Thành Chung - TTXVNویروس کرونا و نیمه پر لیوان
ویروس کرونا و نیمه پر لیوان    - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دستپاچگی حول بیدادگری ویروس جدید در جهان سبب شد، بشریت جهت پیروزی بر آن کل مساعی خود را بسیج کند.

اسپوتنیک به نقل از نشریه "دی ولت" آلمان: اپیدمی ها به پیشرفت بشریت کمک می کنند. ویروس کرونا در سراسر جهان گسترش می یابد  و سبب ترس و وحشت می شود.  آیا  به  جنگ و وحشت ، انقراض گونه ها و تغییرات آب و هوا در جهان  یک بدبختی دیگری اضافه شده که بقای بشر را زیر سوال می برد؟ 

روش های جدید مردم چین برای مبارزه با ویروس کرونا + ویدئو - اسپوتنیک ایران
روش های جدید مردم چین برای مبارزه با ویروس کرونا + ویدئو

بدون شک خطر بسیار بالا است. هنوز مشخص نیست که  جهان تا چه اندازه سریع می تواند در برابر این خطر همه گیر ایستادگی کند. کارشناسان بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی در گزارش فعلی خود تصویری ناخوشایند نشان داده اند و معتقدند که "جهان در معرض خطر قرار گرفته است". اما علی رغم همه ترس های کاملاً مدلل، نباید فراموش کنیم: اپیدمی های همه گیر  مانند خطرات دیگر در سراسر جهان گسترش می یابند و تعداد آنها در کره زمین رو به افزایش است. در عصر جهانی شدن اقتصاد و جامعه، این امر نباید تعجب آور باشد.

این امکان وجود دارد که در جستجوی وسایل ممکن برای خنثی سازی ویروس کرونا، دانش جدید بدست آید که در اصل می تواند در مبارزه با اپیدمی و بیماری های   واگیر به کار رود.  

همانطور که تجربه گذشته نشان می دهد، می توان انتظار داشت که داده های نوآورانه به دست آمده در همانطوریکه تجربیات دوران گذشته نشان می دهد، داده های دریافتی در مبارزه با ویروس کرونا  بعدا و در جاهای دیگر ممکن است به نجات جان انسان ها، جلوگیری از ابتلا به عفونت ها توسط بیماری های دیگر مفید و به جا باشد. 

این بدان معنا نیست که همه چیز درست است و بشریت   نباید نگران شیوع امراض واگیر باشند. اما این بدان معنی است که در اینجا جایی برای هیستری وجود ندارد و ریسک های جهانی، پرداختی برای پیشرفت جهانی است. بشریت هرگز استراتژیهای پیشرفت دارای خطر  صفر را نداشته و نخواهد داشت.

به برکت وقوع بیماری های واگیر و حصول دانش و تجربه مربوطه وضع سلامتی اکثر جمعیت جهان بهبود یافته است.

با این وجود، هزینه های پیشگیری از ریسک باید با هزینه های مقابله با بدبختی های گذشته مرتبط باشد. این همچنین در مورد مبارزه با بیماری های وا گیر صدق می کند. تمایل به جلوگیری از آنها و یا سرمایه گذاری به مراتب بیشتر در تشخیص و درمان آنها می تواند از لحاظ نظری در سایر رشته ها به کاهش قابل توجه هزینه ها  منجر شود. 

ثبت نخستین مورد از ویروس کرونا در هند - اسپوتنیک ایران
ثبت نخستین مورد از ویروس کرونا در هند

به عنوان مثال، ممکن است شرایطی ایجاد شود که به سایر بیماری ها و کانون های عفونت یا اقدامات بهبود سلامتی افراد توجه کمتری مبذول شود.

اما خبر خوب این است که بشریت در کل همیشه  به پیش رفته است. به احتمال قوی، تجربه مربوط به مبارزه با ویروس کرونا با وجود پیامدهای هولناک برای افرادی که به آن مبتلا شدند، می تواند خدمت کند. 

از یک سو، جهانی سازی بخشی از مسئولیت وقوع بیماری های همه گیرجهانی را بر عهده دارد، اما از طرف دیگر این فرایند در بهبود شرایط زندگی در سراسر جهان نقش داشته است. در کل، وضعیت عمومی سلامت مردم به دلیل روند جهانی شدن بهتر از پیش شده است. زندگی هرگز چنان امن نبوده است، و کار برای تقویت این امنیت، حتی گاهی فراتر از دلایل خردمندانه، ادامه دارد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала