گزارش و تحلیل

معامله قرن به ابتکارعمل ایران

© Depositphotos.com / Ivgaمعامله قرن به ابتکارعمل ایران
معامله قرن به ابتکارعمل ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسئله دیرینه عرضی بین اسرائیل و فلسطین به عقیده ترامپ رو به پایان است. ولی ایران طرح دیگری برای این"معامله قرن" در نظر گرفته است.

اسپوتنیک - «معامله قرن» طرح حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل است که توسط دونالد ترامپ و تیمش تهیه و تنظیم گردیده است.

طرحی که این روزها تحت عنوان «معامله قرن» برای از بین بردن فلسطین در منطقه مطرح شده، شامل بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در جهان است. کنار هم گذاشتن پازل‌ های این طرح آمریکایی-اسرائیلی، پشت پرده بسیاری از تحولات اخیر را نشان می دهد. طرحی که آمریکا برای تضمین امنیت اسرائیل در منطقه دنبال می‌کند، با حمایت‌های عربستان سعودی، اردن و تعداد دیگری از کشورهای عربی حاشیه خلیح فارس دنبال می‌شود.

در همین حین آیت الله سیدعلی خامنه ای اعلام کردند: دیدگاه جمهوری اسلامی بر خلاف برخی رهبران قدیمی عرب که معتقد بودند باید یهودی‌ها را در دریا ریخت، اینگونه نیست بلکه ما معتقدیم مبارزه همه جانبه ملت فلسطین در ابعاد نظامی، سیاسی و فرهنگی باید ادامه پیدا کند، تا زمانی که غاصبان، تسلیم رأی این ملت شوند.

رهبر ایران گفت، که طرح مورد نظر جمهوری اسلامی برای حل مساله فلسطین شامل نظرخواهی از ساکنان مسلمان، مسیحی و یهودی فلسطین و همچنین از آوارگان فلسطینی درباره چارچوب نظام حکومتی این کشور است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز با انتقاد از طرح متوهمانه «معامله قرن» آمریکا، خواستار برگزاری رفراندوم در فلسطین شد.

در همین راستا جناب آقای دکتر علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک به گفتگو پرداخت.

اسپوتنیک: ابتکار عمل ایران برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین چه شانسی خواهد داشت؟

برنامه ایران برای مناقشه فلسطین و پایان اشغالگری ابتکار عمل اصیل و طولانی مدت است. برنامه هایی که آقای ترامپ و بعضا آمریکایی ها ایجاد می کنند با افکار و نیت های خاص سیاسی و کوتاه مدت است.

در برهه زمانی که ترامپ دست به چنین اقدامی زده است درست همزمان با استیضاحش در سناست، همینطور بنیامین نتانیاهو در معرض استیضاح در کنست قرار دارد، وضعیت هر دو رهبر از منظر داخلی به شدت بحرانی است. به دنبالی منفذی هستند تا از این اوضاع نا به سامان خارج بشوند.

مسئله فلسطین به عنوان جز حیاتی برای اینهاست. بحران در منطقه خاورمیانه و اشغالگری مسئله نیست که بخواهد از طریق بازی ها سیاسی، نقدهای زودگذر حل شود.

جمهوری اسلامی ایران یک پیشنهاد اصیل و منطقی دارد که بر اساس خرد و عقل جمعی که میتوان بر آن تکیه کرد این است که خود فلسطینیانی که در آن منطقه زندگی می کنند برای آینده خود تصمیم بگیرند، نه کسانی که از دیگر نقاط به این منطقه آمدند و خاک را اشغال کرده اند و بخواهند در مورد زمین اشغال شده نظر دهند. بر اساس قوانین بین المللی هم هیچوقت اشغالگر نمی تواند آینده کشوری را ترسیم کند.

مردمان فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی باید در کنار یکدیگر برای مسئله فلسطین تصمیم گیری کنند و این تصمیم باید مورد قبول جامعه جهانی باشد.

اسپوتنیک: آیا کشورهای دیگر موافق و همسو با نظر ایران در این رابطه می شوند؟

بحث بر سر این نیست که کشورهای دیگر هم نظر با پیشنهاد ایران می شوند یا خیر؛ گزینه هایی وجود دارد برای حل دائمی و همیشگی چنین مسائلی. کشورهای مختلف پیشنهاد می دهند، بارها برای مثال پیشنهاد آمریکایی ها به مرحله ظهور رسیده چون طرح اوسلو، طرح کلینتون یا حتی اوباما که همه به جلو آمده ولی باز ایستاده اند؛ طبیعی است که بخش جدی مسائل، فلسطینیانی هستند که سالیان دراز است که آواره هستند در مرزهای پیرامونی اشغالی که این خود یک مسئله جدی است که در هیچ کدام از مباحث و طرح هایی که مطرح می شود از عودت گفتگو نمی شود.

جمهوری اسلامی همیشه اظهار داشته کسی که مالک زمینی است بدون نگاه تبعیض آمیزی باید به این مسئله همچون دیگر مسائل جهان دیده شود؛ طبیعتا اگر فرصت عمل به این پیشنهاد داده شود از نمونه های پیشنهادی دیگر بسیار موفق تر خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала