علت مرگ هزاران پرنده در میانکاله چه بود؟

© REUTERS / Joe Penney علت مرگ هزاران پرنده در میانکاله چه بود؟
علت مرگ هزاران پرنده در میانکاله چه بود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس سازمان دامپزشکی ایران علت مرگ 8000 پرنده مهاجر در میانکاله را اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، علیرضا رفیعی‌پور، رییس سازمان دامپزشکی ایران مسمومیت ناشی از دو میکروب "کلوستریدیوم " و " بوتولینیوم" در پرندگان مهاجر میانکاله شهرستان بهشهر را دلیل اولیه تلف شدن 8000 بال پرنده این تالاب اعلام کرد و گفت: محیط باتلاقی و آب‌های راکد مستعدکننده بیماری بوتولیسم که ناشی از دو میکروب کلوستریدویم و بوتولینیوم بوده، است.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی ایران بلافاصله تلفات تالاب میانکاله مورد بررسی قرار گرفت، گفت: مطالعات میدانی و محیطی سریعا آغاز و پس از نمونه‌گیری شک به بیماری مشترک بین انسان و پرندگان بود که کمتر از 48  بیماری آنفلوآنزا و نیوکاسل رد شد. با توجه به این که آب تالاب میانکاله نیز راکد و باتلاقی است، بیماری بوتولیسم نیز ناشی از همین شرایط منجر به تولید سم در گیاه و آب در این منطقه شده و با تغذیه پرندگان از این آب و گیاه منجر به تلفات آن‌ها شده است.

رفیعی‌پور گفت: نتیجه اولیه براساس چندین آزمایش و بازدید میدانی به دست آمده است، در صورتی که نیاز به تکرار آزمایش و یا حتی ارسال نمونه‌ها به خارج از کشور برای آزمایش‌گیری باشد، از سوی دامپزشکی کشور انجام می‌شود.

قیمت بالای شکار پرنده در پاکستان برای شاهزاده های عربی - اسپوتنیک ایران
قیمت بالای شکار پرنده در پاکستان برای شاهزاده های عربی

وی با اشاره به اینکه 30 تیپ از بیماری بوتولیسم در جهان شناسایی شد، افزود: نوع بیماری که در پرندگان میانکاله مشاهده شده از نوع تیپ " سی ام " است که قابلیت انتقال از پرندگان به انسان را ندارد. میکروب‌های این بیماری بی‌هوازی است و سم خطرناکی در آب راکد و زمین باتلاقی ایجاد می‌کند و پیش‌بینی می‌شود این بیماری حداکثر 10 هزار پرنده را در تالاب میانکاله تلف کند.

رفیعی‌پور اثر  فاضلاب‌ها و آلاینده‌های صنعتی را رد کرد و یادآور شد: آزمایشات فلزات سنگین و فسفر نیز منفی بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала