ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم عبور کرد

© AP Photo / Vahid Salemiذخایر اورانیوم ایران از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم عبور کرد
ذخایر اورانیوم ایران از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم عبور کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از عبور ذخایر اورانیوم این کشور از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از انتخاب، علی‌اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت که پس از گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران "ذخایر اورانیوم تولید شده از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم گذشته است".

آمریکا: تهران نباید امکان غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد - اسپوتنیک ایران
آمریکا: تهران نباید امکان غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد

زارعان تصریح کرد: ماشین های IR4 و IR2m که قبل از برجام در مسیر تحقیق و توسعه به نصب و گازدهی زنجیره‌های شاهد رسیده بودند، امروزه پس از گام سوم آخرین مرحله آن در حال انجام بوده و این زنجیره‌ها با ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته به منظور تولید اورانیوم غنی شده گازدهی می‌شوند و پس از آن می‌توان به طور صنعتی شاهد به کارگیری این ماشین‌ها و در نتیجه جهش در تولید باشیم. در فردو قبل از برجام ۶۹۶ ماشین سانتریفیوژ غنی سازی انجام می‌داده، ولی هم اکنون ۱۰۴۴ ماشین فعال تولید اورانیوم می‌کند.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: وزن اورانیوم خارج شده از کشور حدوداً ۸.۵ تن بوده که به کشور روسیه تحویل شده است و به ازای آن ۴۰۰ تن کیک زرد یا U3O8 تحویل گرفتیم که مواد اولیه تولید اورانیوم غنی شده است. هم اکنون بعد از گام پنجم ذخایر اورانیوم تولید شده از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم گذشته است که با سرعت تمام به ذخایر اورانیوم غنی شده اضافه می‌شود.

ایران شامگاه یکشنبه ۱۵ دی‌ماه گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای برجام را به طور رسمی برداشت و تعهدات باقی مانده‌اش در چارچوب برجام از جمله درباره تعداد سانتریفیوژها را کنار گذاشت. موضع ایران در تمام دوره زمانی پس از خروج ایالات متحده از برجام این بوده است که در صورت بهره‌مندی ایران از منافع برجام تعهدات هم اجرایی خواهند شد و همواره امکان بازگشت به سطوح پیشین تعهدات برجامی وجود دارد به شرط آنکه تعهدات طرفین دیگر نیز اجرایی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала