تهران از احتمال خروج از برجام سخن گفت

© Photo / Youtube/TechTalksتهران از احتمال خروج از برجام سخن گفت
تهران از احتمال خروج از برجام سخن گفت  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران اعلام کرد اگر کشورهای اروپایی پرونده نقض شرایط توافق هسته ای برجام از سوی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع کنند، " تصمیمات سخت تری را اتخاذ خواهیم کرد از جمله اینکه (شاید) از برجام خارج شویم".

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، رئیس دفتر رئیس جمهوری با استناد به نامه اردیبهشت ماه روحانی به سران کشورهای اروپایی و موارد مطرح شده در آن ،تصریح کرد: تصمیم گیری درباره واکنش به مساله ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل از اختیارات دولت است.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره مواضع ایران در شرایطی که پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود، اظهار کرد: در دولت راجع به این موضوع بحثی که منجر به مصوبه شود نداشتیم؛ چراکه این موضوع از اختیارات دولت است و قاعدتا جزو مباحثی است که باید جای دیگری درباره آن تصمیم گیری شود.

وی افزود: در اردیبهشت ماه آقای رئیس جمهوری نامه ای به سران کشورهای 1+4 نوشتند و در آن اعلام کردند که ما علاقمندیم در برجام بمانیم و به تعهدات خود عمل کنیم مشروط بر اینکه آنها هم در صورتی که می‌خواهند برجام را حفظ کنند به تعهدات خود پایبند باشند.مطرح شده بود که ممکن است برخی پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند که در آن نامه آقای روحانی اعلام کردند اگر این اتفاق بیفتد تصمیمات سخت تری را اتخاذ خواهیم کرد از جمله اینکه از برجام خارج شویم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: ما به آنچه آقای روحانی در نامه خود به روسای جمهور کشور های دیگر اعلام کردند، متعهد هستیم. اگر آنها بخوانند از این مسیر خارج شوند، ما هم مسیرهای دیگری را دنبال خواهیم کرد.

ظریف: اروپایی ها برجام را به ترامپ فروختند - اسپوتنیک ایران
ظریف: اروپایی ها برجام را به ترامپ فروختند

پیشتر سرگئی ریابکوف، معاون  وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد  اگر ساز و کار حل اختلاف برجام موسوم به مکانیسم ماشه  به کار بیفتد ، وضعیت جدید به وجود آمده و برجام در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

در سال 2015 ، شش کشور (بریتانیا ، آلمان ، چین ، روسیه ، ایالات متحده ، فرانسه) و ایران از دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر دادند. این توافق نامه برای رفع تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران تدوین گردید. این توافق در قالب اصلی خود حتی سه سال نیز دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده خروج یک جانبه از برجام و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد.

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات ایران تاکنون هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

ایران تا به حال  پنج  بار تعهدات برجامی خود را کاهش داده که مرحله پنج کاهش تعهدات برجامی ایران عملاً به عنوان دست برداشتن ایران از همه تعهدات خود ارزیابی می شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала