گزارش و تحلیل

دیوان لاهه موظف است ترور هدفمند سپهبد سلیمانی را بررسی کند

© Sputnik / shiva abshenasدیوان لاهه موظف است ترور هدفمند سپهبد سلیمانی را بررسی کند
دیوان لاهه موظف است ترور هدفمند سپهبد سلیمانی را بررسی کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دفتر دادستانی دیوان کیفری بین المللی لاهه در بیانیه ای اظهار داشت: هیچ یك از كشورهای متأثر، اعم از ایران، عراق یا آمریكا، عضو دیوان کیفری بین المللی لاهه نیستند و طبق ماده 12.3 اساسنامه رم صلاحیت آن را نپذیرفته است. بنابراین این دیوان هیچ صلاحیتی در موضوع مورد بررسی ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران اعلام كرده بود كه جمهوری اسلامی ایران قصد دارد مقامات دولت و نیروهای مسلح آمریكا را در دیوان کیفری بین المللی لاهه در قبال ترور سپهبد سلیمانی پاسخگو نماید. پیش از این آقای ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه ی ایران نیز از لزوم انجام چنین اقدامی خبر داده بود.

مبدا پرواز پهپادهایی که سپهبد سلیمانی را ترور کردند - اسپوتنیک ایران
مبدا پرواز پهپادهایی که سپهبد سلیمانی را ترور کردند

پس از ترور سپهبد سلیمانی توسط ارتش آمریکا، اوضاع در خاورمیانه به شدت رو به وخامت گذاشت. در ادامه تنش ها میان ایالات متحده ی آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در بامداد سوم ژانویه سپهبد قاسم سلیمانی، فرماندۀ نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌ المهندس معاون سازمان حشد الشعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و ترور کرد.

ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، بامداد هشتم ژانویه در عملیاتی با نام "شهید سلیمانی" برای انتقام گیری از ترور فرمانده نیروهای قدس سپاه ایران، به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد.

در این راستا خبرنگار اسپوتنیک در تهران با مهندس سامان نیازی، معاون امور بین الملل موسسه بین المللی صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران و کارشناس مسائل بین الملل گفتگو کرد؛ وی در پاسخ به نظر دیوان کیفری لاهه در رابطه با پرونده ی ترور سپهبد قاسم سلیمانی بیان کرد: نخست این توضیح مقدماتی را ذکر می کنم که نظر دیوان کیفری لاهه با این قطعیت و کلیت ، خلاف اساسنامه رم می باشد و اصل بیطرفی دیوان را تامل برانگیز می کند؛ دیوان براساس اساسنامه ی رم و تحت شرایطی موظف و مکلف به رسیدگی است.

سامان نیازی، کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با اینکه ایران از چه طریقی می تواند این دعوی را مطرح کند و تا چه اندازه احتمال پیگرد آن وجود دارد گفت:ایران هم به طور مستقیم میتواند به صورت موردی صلاحیت دیوان را به رسمیت بشناسد که البته این بسته به تشخیص مقامات جمهوری اسلامی ایران است. هم از طریق غیر مستقیم و سازوکار شورای امنیت و ارجاع پرونده از طریق شورای امنیت به دیوان با توجه به حقی که برای اعضای سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است.

رسانه آمریکایی ماجرای ترور سردار سلیمانی را افشا کرد - اسپوتنیک ایران
رسانه آمریکایی ماجرای ترور سردار سلیمانی را افشا کرد

نیازی گفت: راه دیگر از طریق نهادهای غیر دولتی علیه شخص ترامپ و سایر مباشرین درترور هدفمند سپهبد سلیمانی است که البته ما به عنوان یک مجموعه حقوق بشری ضمن استقبال و اعلام امادگی در این خصوص ، این را یک اقدام مکمل و مضاعف می دانیم و به عنوان تنها راهکار قبول نداریم ، مگر اینکه با توجه به اینکه این اقدام تروریستی نقض قوانین داخلی امریکا هم هست ، در سازوکار داخلی امریکا مورد پیگرد قانونی واقع گردد.

وی در ادامه افزود: موفقیت ایران درصورتی که اظهارات دادستان که مبتنی بر اساسنامه رم نیست و به قصد تاثیر بر نظر اعضا شورای امنیت نباشد و پرونده توسط شورای امنیت به دیوان ارجاع شود ، ادله دعوی آنقدر قوی هست که محکومیت قطعی امریکا را در پی دارد. از مهمترین ادله دعوی را می توان به موارد زیر اشاره کرداقرار رسمی مقامات آمریکا مبنی بر ترور هدفمند، توئیت آقای ترامپ مبنی بر اینکه سپهبد سلیمانی باید سال ها پیش کشته می شد؛ بنابراین هرگونه تفسیری مبنی بر حق دفاع مشروع آمریکا را از بین می برد چرا که نشان می دهد، این ترور هدفمند و از سال ها قبل در برنامه ایالات متحده آمریکا بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала