سرنوشت دولت وفاق ملی در لیبی

© REUTERS / Goran Tomasevicسرنوشت دولت وفاق ملی در لیبی
سرنوشت دولت وفاق ملی در لیبی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حضور سیاستمداران ترکیه در اجلاس 14 ژانویه برای حل بحران لیبی، موجب تشدید بحران شد.

به گزارش اسپوتنیک، نماینده پارلمان لیبی عقیل صالح عیسی در خصوص وارد شد لیبی به بحران جدید با احتمال ورود نیروهای نظامی ترکیه با این خبرگزاری اظهار نظر نمود.

آيا اگر ارتش لیبی قدرت دولت را به دست بگیرد ، حکومت نظامی در لیبی برگزار نمی شود؟

عقیل صالح:  اینطور نیست. ما یک مجلس منتخب داریم ، قانون اساسی که بر روند سیاسی کشور حاکم است. در این بحران، هیچ کس در مورد قدرت نظامی صحبت نمی کند. 

- از یک طرف ، ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه مدت تصدی دولت وفاق ملی در مصر منقضی شده است. از طرف دیگر در طرابلس می شنویم که مجلس نیز منقضی شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟ 

 آخرین وقایع لیبی از زبان یک عضو پارلمان این کشور - اسپوتنیک ایران
آخرین وقایع لیبی از زبان یک عضو پارلمان این کشور

عقیل صالح: اين موضوع صحت ندارد. مدت کار مجلس با اعلامیه قانون اساسی تعیین می شود (در حال حاضر به جای یک قانون اساسی تمام در لیبی ، از بیانیه های مشروط موقت در لیبی استفاده می شود (به عربی: الإعلان_الدستوري_المؤقت_اللیبی) که پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی در طول جنگ داخلی - اصلاح قانون اساسی) از آن استفاده می شود. شاید مجلس تا کنون این قانون را 11 بار اصلاح کرده است. در اصلاحیه یازدهم تصریح شده است که قدرت پارلمان تا زمان انتخاب دولت مشروع جدید ، مشروع است. این اقتدار قانونی لیبی است که سیاست داخلی و خارجی را در کشور تعیین می کند. 

- جامعه بین الملل می گوید كه دولت وفاق ملی به رسمیت بین المللی شناخته شده است. و شما می گویید که این دولت توسط گروههای مسلح اسیر است. چگونه می توانیم از این معضل خارج شد؟

عقیل صالح: جامعه بين المللي توافق نامه سياسي اتخاذ كرده است كه براساس آن ، مدت تصدي دولت وفاق ملی به 1 سال محدود شده است كه مي تواند براي يك سال ديگر تمديد شود. اما تمام مهلت ها به پایان رسیده است. در این توافق نامه همچنین آمده است كه دولت وفاق ملی باید رای مصوب مجلس را دریافت كند ، اما این اتفاق نیفتاد.

- سرنوشت توافقاتی که دولت وفاق ملی با دیگر کشورها منعقد کرده، چه می شود؟

عقیل صالح: آنها قدرت قانونی ندارند. تصمیمات حاکمیتی باید به طور مشترک با شورای ریاست جمهوری گرفته شود (بالاترین مقام اجرایی در لیبی ، مطابق با شرایط توافق نامه ، که در 17 دسامبر 2015 امضا شد) اما این طور نبود. همچنین توافق نامه ها حمایت پارلمان را دریافت نکردند. 

- نقش روسیه در حل بحران لیبی را چگونه ارزیابی می کنید؟

 عقیل صالح: روسیه نقش مهمی در حل بحران لیبی دارد. من از رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و دولت روسیه بخاطر پذیرایی و مهمان نوازی بسیار سپاسگزارم. تلاش زیادی صورت گرفت ، اما حضور سیاستمداران ترکیه اوضاع را پیچیده تر کرد. آنها به رشد بحران كمك كردند و هيچ صلاحیت و جايگاهي براي حل آن ندارند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала