وزارت امور خارجه اوکراین قول داده است که با کارکنان سفارت در تهران برخورد کند

© Sputnik / Mikhail Voskresensky /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت امور خارجه اوکراین
وزارت امور خارجه اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه اوکراین قول داد، گزارش های سفارت اوکراین در ایران مبنی بر سقوط هواپیما بر اثر مشکلات فنی را تجزیه و تحلیل کند.

به گزارش اسپوتنیک، آندری زایات وزیر امور خارجه اوکراین، وظیفه اش اولویت برای برگرداندن بقایای اتباع اوکراینی که در اثر سقوط هواپیما در نزدیکی تهران جان باختند است و سپس قول داد، گزارش های سفارت اوکراین در ایران مبنی بر سقوط هواپیما بر اثر مشکلات فنی را تجزیه و تحلیل کند.

"من این جنبه را نمایشی نمی کردم. این بیانیه سفارت نبود ... این یک پیام اطلاع رسانی بود که سفارت ارسال کرده است ... البته سفارت اشتباه کرد و یک اشتباه بزرگ ... کاری که سفارت باید انجام می داد، در همان ابتدای متن "طبق گفته مقامات ایران" را اضافه می کرد و اینگونه اطلاع رسانی می کرد.

وی گفت: روز دوشنبه این موضوع در یک نشست بسته کمیته سیاست خارجی و همکاری های بین پارلمانی رده بالای رادا مورد بحث قرار گرفت.

وادیم پریستایکو وزیر امور خارجه اوکراین - اسپوتنیک ایران
وزارت امور خارجه اوکراین: آمریکا اطلاعات مهمی به ما داد

وزیر امور خارجه اوکراین با اشاره به پیام سفارت گفت: سفارت اوکراین در ایران هم اکنون بطور شبانه روزی کار می کند و پس از بازگشت اجساد شهروندان کشته شده اوکراینی به اوکراین، "ما تجزیه و تحلیل خواهیم کرد که چرا این اتفاق در پیام سفارت افتاده است". وی گفت: اقدامات لازم جهت بررسی صورت می گیرد و نتیجه تحلیل را معلوم کنیم که آیا دانش و تجربه کافی لازم را پرسنل نداشته اند ... یا در صورت اثبات تجربه کافی آنها مورد مجازات قرار می گیرند.

همانطور که گزارش شد، بوئینگ مسافربری 737-800 که قرار بود در مسیر تهران - کیف پرواز کند، بلافاصله پس از برخاستن در اوایل صبح 8 ژانویه، در نزدیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران سقوط کرد.

در هواپیما 167 مسافر و 9 نفر از خدمه حضور داشتند. همه آنها مردند.

در میان کشته شدگان 11 شهروند اوکراین (9 عضو خدمه)، 82 شهروند ایران، 63 نفر کانادا، 10 سوئد، 4 افغانستان، 3 نفر آلمان و انگلیس جان باختند.

ایران تقریباً بلافاصله اظهار داشت كه دلیل آن مشكلات فنی هواپیما بوده است، اما شنبه گذشته مقامات این كشور تشخیص دادند كه هواپیمای بوئینگ به اشتباه توسط ایران مورد هدف قرار گرفته شده است. بعداً فرمانده نیروی هوافضای سپاه امیر علی حاجی زاده اعلام کرد، که مسئولیت کامل سقوط هواپیمای اوکراین را بر عهده می گیرد.

در روز حادثه، سفارت اوکراین در ایران گزارش داد كه طبق اطلاعات اولیه "هواپیما به علت مشکل موتور به دلایل فنی سقوط كرده است".

بعداً در همان روز سفارت اطلاعات مربوط به دلایل سقوط را به روز کرد و گفت "اطلاعات مربوط به علل این سانحه توسط کمیسیون در دست بررسی است" و "هرگونه اظهار نظر در مورد دلایل تصادف قبل از تصمیم کمیسیون رسمی نیست."

براساس گزارش رسانه ها، این هواپیما توسط  سیستم دفاع هوایی Tor-M1 را که در حال سرویس برای ایران است، مورد هدف قرار گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала