گزارش و تحلیل

رستوران کوتاه‌قامتان بلند‌همت معروف به لی لی پوت تهران + تصاویر

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliکافه رستوران کوتاه قامتان "نانیسم" در تهران
کافه رستوران کوتاه قامتان نانیسم در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همه ما نقاشی‌ها و کاردستی های خداوند هستیم. بیاییم برای کاردستی های خداوند احترام قائل شویم.

اسپوتنیک — اگر جزو افرادی هستید که به سینما رفتن علاقه دارید، قطعا سینما آزادی را خوب می شناسید. درست روبروی سینما آزادی، کافه رستورانی وجود دارد که نام متفاوت آن نظرها را به خو جلب می کند. نام این کافه رستوران، کوتاه‌قامتان است و تقریبا همه پرسنل این مجموعه از افراد کوتاه قامت هستند. این افراد بلندهمت، پراراده و خوشرو، از بدو ورود شما به کافه رستوران با رویی گشاده از شما استقبال می‌کنند.

این مجموعه توسط یکی از ایرانی های کوتاه قامت به نام مهدی ابراهیمی که متولد سال ۱۳۵۰ است، مدیریت می‌شود. این کارآفرین که از مدت‌ها پیش سابقه فعالیت در عرصه های فرهنگی و هنری مانند تهیه کنندگی و کارگردانی را داشته، تصمیم گرفته است تا به منظور کارآفرینی و حمایت از سایر کوتاه قامتان عزیز، مجموعه‌ای به نام کافه رستوران کوتاه قامتان را در تهران دایر کند. این مجموعه شامل رستوران سنتی، کافه و تالار کوچکی برای برگزاری تولد و مراسم های خانوادگی می باشد.

این بار گزارشگر اسپوتنیک به سراغ مدیریت با اراده رستوران کوتاه قامتان رفته تا از نزدیک با ساز و کار آنان آشنا شود.

اسپوتنیک: رستوران شما چه زمانی راه اندازی شد؟

۱ ماه دیگر سالگرد افتتاح رستوران را جشن خواهیم گرفت.

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliکافه رستوران کوتاه قامتان "نانیسم" در تهران
رستوران کوتاه‌قامتان بلند‌همت معروف به لی لی پوت تهران + تصاویر - اسپوتنیک ایران
کافه رستوران کوتاه قامتان "نانیسم" در تهران

 

اسپوتنیک: ایده ساخت رستوران کوتاه قامتان از کجا شکل گرفته است؟

به این دلیل که خودم جزو افراد کوتاه قامت هستم با مشکلات و دغدغه های این دسته از افراد آشنا هستم. دغدغه هایی که شامل مسائل اقتصادی، اشتغال و ازدواج می باشد. اقتصاد در هر کاری حرف اول را می زند و رکن اصلی خانواده است. بنابراین مایل بودم که یک مجموعه ای در قالب شهرک، مانند شهر لی لی پوت مخصوص افراد کوتاه قامت راه اندازی کنم اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت مسئولین و نداشتن بودجه کافی متوجه شدم که آرزویم بسیار بزرگ است. برای محقق شدن این خواسته، سعی کردم آرزوی خود را کوچک کنم و  ترجیح دادم که از یک رستوران سنتی شروع کنم.

با توجه به اینکه تیپ افراد کوتاه قامت از نظر بصری برای عموم جامعه جذابیت دارد و همچنین افراد با دیدن این عزیزان خود را در یک اشل کوچک تر با همان توانمندی ها می بینند، سبب شد که من بفکر راه اندازی این رستوران شوم که حدود ۹۵ درصد افراد آن کوتاه قامت هستند.

اسپوتنیک: هدف از راه اندازی این رستوران چه بوده است؟

هدف از ساخت این رستوران این است که افراد کوتاه قامت به هویت اجتماعی برسند و اشتغال داشته باشند. داشتن استقلال مالی افراد کوتاه قامت و گذراندن امورات خود و کمک به خانواده از اهداف دیگر این رستوران بوده است.

در این رستوران، افرادی که تا چند وقت پیش از خانه بیرون نمی آمدند قرار است که به دل جامعه روند و از آن جامعه ای که به آنها شاید نگاه مناسبی نداشته است، پذیرایی کنند و آنان را به این باور برسانند که شما تا دیروز اشتباه می کردید. به نظر من این بحث و جایگاه فرهنگ سازی از بعد مالی و درآمدزایی بالاتر است. ما به این مکان فقط به چشم یک رستوران نگاه نمی کنیم بلکه این مجموعه یک نقطه تلاقی و یک نقطه آشتی است. ما در این رستوران علاوه بر غذا، عشق و محبت، نوع دوستی سرو می کنیم. به عقیده من تغییر نگاه جامعه از یک پرس غذا بسیار مهمتر است.

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliکافه رستوران کوتاه قامتان "نانیسم" در تهران
رستوران کوتاه‌قامتان بلند‌همت معروف به لی لی پوت تهران + تصاویر - اسپوتنیک ایران
کافه رستوران کوتاه قامتان "نانیسم" در تهران

اسپوتنیک: آیا حمایت مالی از این مجموعه صورت گرفته است؟

اگر ما می خواستیم که منتظر حمایت های مالی مسئولین و اسپانسرهای شخصی باشیم باید صبر می کردیم چرا که کمی زمان می برد و شاید پتانسیل های ما را باور نداشتند. تا پیش از این خیلی از افراد فکر می کردند که اگر در این زمینه سرمایه گذاری کنند، سرمایه خود را از دست می دهند و یا نمی توانستند بازخورد مالی زودهنگامی داشته باشند. به همین دلیل حمایت بسیار کم و بیشتر در حد وعده و وعید بود و در عمل همه جا می زدند. به همین منظور، من خودم شخصا اقدام کردم.

از آنجایی که به این پروژه و این طرح ایمان داشتم، وام های سنگین گرفتم و زیر بار قرض رفتم تا این رستوران را شخصا راه اندازی کنم. من چون از صفر تا صد آن را خود پایه ریزی کردم، حدود یک میلیارد تومان هزینه کردم. در گذشته این مکان رستوران نبود و فقط یک زمین خالی بود. این هزینه شامل طراحی، دکور، تجهیزات و تاسیسات و .. می باشد. مشکل ما ایرانی ها این است که منتظر می مانیم کسی به جلو حرکت کند و ناظر نتیجه او هستیم. اگر نتیجه مطلوب بود، همه به دنبال او می رویم و اگر نتیجه بد بود، می گوییم که چه خوب شد که نرفتیم.

اسپوتنیک: استقبال مردمی و گردشگران خارجی از رستوران کوتاه قامتان چطور بوده است؟

قطعا جایی که از صفر شروع به فعالیت می کند و شناخته شده نیست، نیاز به کار دارد تا مورد استقبال واقع شود. در این جا، جا دارد که از مردم، اصحاب رسانه، خبرگزاری ها، صدا و سیما، سلبریتی های فضای مجازی تشکر کنم که در معرفی این مجموعه بسیار زحمت کشیده اند. استقبال از این مجموعه بسیار خوب بوده است و خیلی از افراد حاضرند که برای ایجاد شعبات آن سرمایه‌گذاری کنند. استقبال و حمایت مردم سبب شده است که از پس یک سری از هزینه ها و بدهی های مالی بربیاییم. اکثر شب ها به حدی مشتری داریم که شاید فضای کافی برای پذیرایی از میهمانان خود نداشته باشیم.

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliکافه رستوران کوتاه قامتان "نانیسم" در تهران
رستوران کوتاه‌قامتان بلند‌همت معروف به لی لی پوت تهران + تصاویر - اسپوتنیک ایران
کافه رستوران کوتاه قامتان "نانیسم" در تهران

به واسطه فضای مجازی که مرزهای بین استان‌ها، شهرها و کشورهای مختلف را از بین برده است گردشگران بسیاری از شهرهای مختلف ایران به این مکان مراجعه می کنند. بسیاری از توریست ها عنوان می کنند که در کنار گردش در شهر تهران، دیدن از این مکان را در برنامه خود می گنجانند. نگاه ما به این مکان فقط یک رستوران نیست بلکه بعنوان یک قطب گردشگری تهران به آن توجه داریم. خیلی از لیدر های تورهای خارجی نیز گردشگران خود را به این مکان می آورند و برای آنان دیدن این تعداد از افراد کوتاه قامت فعال و با اعتماد بنفس در یک مکان جذاب است.

اسپوتنیک: نحوه جذب نیرو چگونه است؟

یکی از شروط مشغول بکار شدن در این مجموعه کوتاه قامت بودن است. البته پارامترهای دیگری مثل روابط عمومی بالا، نوع برخورد با مشتری و ... هم مهم است. البته عزیزان کوتاه قامت قبلا این توانایی ها را کسب نکرده بودند چرا که تجربه این کار را نداشتند. ما سعی گردیم کلاس های آموزشی برگزار کنیم تا نوع برخورد با مشتری را آموزش دهیم. قطعا همه مردم مثل هم نیستند و کسانی هستند که نگاه متفاوتی نسبت به افراد کوتاه قامت دارند. بنابراین نیاز است که افراد شاغل در این مکان آستانه صبر و تحمل خود را بالا ببرند. همچنین قدرت بدنی افراد کوتاه قامت کمتر از افراد معمولی است. مسلما توانمندی که یک نفر با ۱۷۰ سانتی متر و ۸۰ کیلو وزن دارد، فردی با قد ۱۱۰ سانتی متر و وزن ۴۰ کیلوگرم ندارد و بدن او  زودتر خسته خواهد شد. ما روی این مسئله هم کار کردیم.

اگر عزیز کوتاه قامتی نیازمند کار باشد، ما روی همه موارد ذکر شده کار می کنیم، اگر توانست از پس کار بر بیاید، ترتیبی می دهیم که مشغول بکار شود. نکته مهم این است که ما در این مکان خیریه باز نکردیم بلکه کارآفرینی و اشتغال زایی انجام دادیم و افراد شاغل در این مکان در ازای کاری که می کنند، کسب درآمد می کنند. همچنین اعتماد بنفس آنها بالا می رود و هویت اجتماعی پیدا می کنند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от رستوران سنتي كوتاه قامتان (@cafenanism)

اسپوتنیک: آیا مجموعه دیگری برای عزیزان کوتاه قامت وجود دارد؟

ما یک تشکلی به نام انجمن کوچولوهای ایرانی و کوتاه قامتان داریم که اعضای آن در قسمت های مختلف جامعه و در شغل های گوناگون مشغول به کار هستند. اما بیشترین فراوانی و تجمع افراد کوتاه قامت در عرصه کارآفرینی در این مجموعه است. این مجموعه تنها جایی است که حتی اسم آن نیز به نام کوتاه قامتان می باشد.

اسپوتنیک: تشکل کوتاه قامتان ایران چه تعداد عضو دارد؟

من آمار دقیقی از نظر درصدی ندارم اما این تشکل در حدود ۲۰ هزار نفر عضو دارد.

اسپوتنیک: چه مشکلاتی بر سر راه شما بوده است؟

نخستین مشکل، مشکل اقتصادی بود چرا که راه اندازی چنین مجموعه ای نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار داشت. مشکل دوم بوروکراسی اداری بود که لازمه آن هماهنگی های اداره‌جاتی و اخذ مجوزهای لازم بوده است. اما خدا رو شکر در مرحله بوروکراسی اداری حمایت معنوی و نگاه حمایتی خوبی وجود داشت. در بخش اتحادیه و واحدهای نظارتی هم همکاری لازم را با ما کردند و خط کششان با ما ملایم تر اعمال شد.

اسپوتنیک: آیا منوی غذایی شما مانند رستوران های دیگر است یا تفاوت دارد؟

ما یک رستوران نوپا هستیم و مانند والدین کودکی که چهار دست و پا راه می رود، نگران راه رفتن او به هر شکل و نحو هستیم. فعلا منوی غذایی ما مانند دیگر رستوران هاست و شکل گرفتن و سر پا بودن مجموعه اولویت ماست اما در آینده نزدیک برنامه داریم که غذاهای محلی، سنتی و غذاهایی که مربوط به شهرهای دورافتاده ایران هستند را نیز در منوی غذایی خود بگنجانیم.

 

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliکافه رستوران کوتاه قامتان "نانیسم" در تهران
رستوران کوتاه‌قامتان بلند‌همت معروف به لی لی پوت تهران + تصاویر - اسپوتنیک ایران
کافه رستوران کوتاه قامتان "نانیسم" در تهران

 

اسپوتنیک: برنامه و چشم اندازهای آینده مجموعه کوتاه قامتان؟

یک پدر دوست دارد تمام فرزندانش رو به رشد باشند. من به عنوان یکی از موسسین انجمن کوچولوهای ایران، دوست دارم مشکلات تمام کوتاه‌قامتانی که در تهران و استان های دیگر هستند، حل شود.

به همین دلیل درصدد این هستم تا زمانی که این مجموعه به طور کامل قوی شد، شعباتی در استان های دیگر مخصوصا استان های توریستی افتتاح کنم. در حال حاضر از بسیاری از کشورها مانند ترکیه، امارات متحده عربی و تاجیکستان درخواست افتتاح شعبه وجود دارد. در این فکر هستیم که ابتدا شعباتی در شهرهای مختلف ایران و سپس کشورهای دیگر راه اندازی کنیم.

اسپوتنیک: آیا کارمندان این رستوران در پخت غذا هم مشارکت دارند؟

قطعا از نظر امنیتی منطقی نبود که در شروع کار و بدون هیچ تجربه ای از افراد کوتاه قامت بعنوان آشپز استفاده کنیم چرا که امنیت جانی آنان دغدغه اصلی و اولیه ما بوده است. این احتمال وجود داشت که در ابتدا با یک حادثه مسیر کلی رستوران عوض شود، برای همین از افراد بلند قامت استفاده کردیم اما کارمندان در حال یادگیری و آموزش فنون آشپزی هستند و در برنامه آینده ما هست. البته این را هم بگویم که در بعضی از قسمت های آشپزخانه شرایط برای عزیزان کوتاه‌قامت مناسب‌سازی شده تا راحت تر به کار بپردازند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от رستوران سنتي كوتاه قامتان (@cafenanism)

حرف آخر

من اعتقاد دارم که همه ما با وجود تفاوت های مختلف انسان هستیم. سیاه سفید، بلند، کوتاه، چاق یا لاغر. این تفاوت ها نشانه قدرت خداست. شاید اگر تنوع موجودات به این شکل نبود، خداوند این جایگاه پرعظمت را نداشت. ما همه نقاشی ها و کاردستی های خداوند هستیم. به کاردستی های خداوند در هر شرایطی بی احترامی نکنیم.

هر کدام از ما در هر شرایطی که هستیم، برای تولیدات خدا احترام قائل شویم و حمایت کنیم. مهم نیست که کسی کوتاه یا بلند است بلکه همیشه انسانیت آدم ها مدنظر ما باشد. من اعتقاد دارم که چیزی بالاتر از انسانیت نیست. نگاه های خود را بالا به پایین نکنیم و آنها را هم تراز کنیم. قبل از قضاوت خود را جای شخص بگذاریم. خواهش من از مخاطبین خبرگزاری اسپوتنیک این است که برای یک بار هم که شده به رستوران ما بیایند و تفاوت را احساس کنند و اگر راضی بودند مبلغ ما شوند. چون با حمایت مردم ما افراد های بیشتری را این مجموعه مشغول به کار می کنیم. وقتی افراد زیادی مشغول بکار شوند، آسیب‌های اجتماعی کم می شود و خانواده‌های قشنگی شکل می گیرد. حرف اول نگهداری خانواده را اقتصاد می زند. بیاییم از همه اقشار جامعه اعم از کوتاه قامت، معلول، نابینا، کم شنوا و ... حمایت کنیم و فقط برای مال خود خمس و زکات ندهیم بلکه برای سلامتی خود نیز خمس و زکات قائل شویم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала