گزارش و تحلیل

چرا کشورهای عرب خلیج فارس به فرماندهی نظامی مشترک نیاز دارند؟

CC0 / Pixabay / ابراز مخالفت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با مداخله خارجی در امور خود
ابراز مخالفت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با مداخله خارجی در امور خود   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی روز یکشنبه توافقنامه استقرار مقر فرماندهی نظامی متحده کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس در ریاض را امضا کرد.

به گزارش اسپوتنیک،  طوری که خاطرنشان میشود ، این توافقنامه در راستای تامین ثبات منطقه و مساعدت به اتحاد کشورهای عضو شورای همکاری  قرار دارند . کارشناسان  در مصاحبه با اسپوتنیک تعریف کردند که هدف از ایجاد این ستاد چیست ، کدام انواع نیروهای مسلح را در بر می گیرد  و اینکه آیا نظامیان قطر نیز در ریاض حضور خواهد داشت یا خیر.

برای چه به ستاد مشترک نیاز است؟

بدر سعود الدوساری ، نایب رئیس کمیته امور خارجه ، دفاع و امنیت ملی پارلمان بحرین به اسپوتنیک گفت که ارتش های کشورهای عربی خلیج فارس از مرزهای کشورهای حاشیه خلیج فارس دفاع می کنند. این امر با توجه به تنش های موجود در منطقه به ویژه تلاش ها برای مداخله خارجی در امور منطقه اهمیت خاصی پیدا کرده است.

وی گفت: "وظیفه نیروهای متحده مقابله با هرگونه چالش یا مداخله از سوی ایران و سایر کشورهاست. در شرایط فعلی در خلیج فارس اتحاد نیروها برای حل مشکلات فوری لازم است. "

سرتیپ حسن الشهری ، کارشناس نظامی عربستانی  گفت که نیروهای "سپر خلیج "  هسته اصلی اتحادیه جدید خواهند بود. در ابتدا ، قوای نظامی ستاد جدید بسیار محدود خواهد بود ، اما با گذشت زمان گسترش می یابد.

وی گفت: "ستاد متحده  متشکل از نیروهای زمینی ، هوایی و دریایی خواهد بود. بنابراین ما می توانیم با هم امنیت ملی را در خلیج فارس تضمین کنیم و اجازه ندهیم که طرفهای  ثالث در این روند مداخله کنند. "

سپر در برابر ایران

سرتیپ حسن الشهری خاطرنشان ساخت:" ایران تهدید مستقیمی برای کشورهای حوزه خلیج فارس ، به ویژه عربستان سعودی است . این نکته با حمله به میادین نفتی عربستان از جانب ایران ثابت شد. اکنون ستاد مشترک کشورهای عربی خلیج فارس برای تقویت اقدامات حفاظتی تلاش خواهد کرد. "

موضع  قطر

علی الهیل ، تحلیلگر سیاسی قطری به اسپوتنیک گفت که قطر نیز در فعالیت های این ستاد مشترک شرکت خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала