گزارش و تحلیل

ایران "دزدهای" آمریکایی را از سوریه فراری می‌دهد؟

© AP Photo / Hussein Mallaایران "دزدهای" آمریکایی را از سوریه فراری می‌دهد؟
ایران دزدهای آمریکایی را از سوریه فراری می‌دهد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا در سوریه کمکی به برقراری صلح نکرده است بلکه شرایط امنیتی را پر تنش‌تر کرده و این شرایط برای مردم منطقه قابل قبول نیست.

اسپوتنیک - علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین الملل در مصاحبه با شبکه "آرتی عربی" تاکید کرد که اگر دولت سوریه درخواست کند، ایران آماده کمک به آن در راستای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است.

مشاور رهبر ایران در امور بین الملل ضمن تاکید بر این که ایالات متحده نفت سوریه را به سرقت می‌برد، تصریح کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور چنین کاری را علیه اراده و خواست ملت سوریه انجام می دهد و به همین دلیل نیز یک "دزد بین المللی" به شمار می آید.

ولایتی همچنین افزود: امیدواریم که تسلط نامشروع آمریکا بر شماری از مناطق سوریه، در آینده نزدیک برداشته شود و این که سوری ها پاسخ داده و به این تسلط پایان دهند؛ ما با توجه به توانایی های خود، آماده ارائه کمک در راستای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در پاسخ به درخواست مقامات سوری هستیم.

اسد: آمریکا نفت سوریه را سرقت می کند - اسپوتنیک ایران
اسد: آمریکا نفت سوریه را سرقت می کند

در این راستا با آقای دکتر حسین رویوران، کارشناس روابط بین الملل و تحلیل گر امور سیاسی مسائل جهان عرب و منطقه خاورمیانه و مدیر سابق دفتر منطقه‌ای صدا وسیما در بیروت و مدیر شبکه العالم (در سالهای1379-1380) به گفتگو نشستیم.

کمک ایران به سوریه برای خارج کردن نیروهای آمریکایی در چه قالبی خواهد بود و دولت سوریه تا چه حدی به چنین کمکی از سوی ایران نیازمند است؟

دولت سوریه از ایران برای کمک درخواست رسمی کرده است و اساسا حضور ایران در این کشور براساس نیاز سوریه است؛ اما در خصوص اینکه ایران چه کمکی برای خروج نیروهای آمریکایی می‌تواند بکند باید به این موضوع توجه کرد که بهانه حضور آمریکا در سوریه مبارزه با داعش است و ایران در این زمینه می‌تواند تضمین‌های زیادی را ارائه کند و کمک کند تا امنیت در منطقه تامین شود و هیچگونه فرصتی به نیروهای تروریستی و تکفیری داده نشود. البته این در صورتی است که بهانه مطرح شده توسط آمریکا برای حضور در سوریه به راستی دغدغه این کشور باشد. اما در صورتی که آمریکا اهداف دیگری را به صورت پنهان در سوریه دنبال ‎کند، بحث کاملا متفاوت خواهد بود.

چه کشورهایی با ایران برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه همگام خواهند شد؟

به نظر بنده در این راستا دولت سوریه و روسیه با ایران همگام خواهند شد. حضور آمریکا در سوریه یک حضور غیرقانونی است و خروج ایالات متحده از سوریه قطعا به آمریکا کمک می‌کند تا از یک وضعیت غیرقانونی خارج بشود.

این حضور غیرقانونی آمریکا یک حضور چالشی هم برای این کشور، هم برای سوریه و هم برای کشورهای منطقه است. آمریکا در سوریه کمکی به برقراری صلح نکرده است بلکه شرایط امنیتی را پر تنش‌تر کرده و این شرایط برای مردم منطقه قابل قبول نیست.

آیا ایران برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه ابزار اعمال فشاری دارد؟

اعلام شرط کمک آمریکا به بازسازی سوریه  - اسپوتنیک ایران
شرط آمریکا برای بازسازی سوریه

خیر، ایران ابزار فشاری برای این کار ندارد، خود ایالات متحده باید قانع شود که وضعیتش در سوریه، چالشی و غیرقانونی است و این کشور باید از این منطقه خارج شود و خروج آمریکا می‌تواند با هماهنگی بسیاری از نیروها باشد به ویژه که ایران، روسیه و سوریه از خروج این کشور استقبال می‌کنند.

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در پاسخ به سوالات اسپوتنیک در این خصوص اظهار داشت:

موضع ایران در قبال سوریه همانطور که از ابتدا مشخص بوده، جلوگیری و پیش‌گیری از ورود هر کشوری است که بدون رضایت و درخواست دولت رسمی سوریه وارد این سرزمین شده است. آمریکا هم در جهت حمایت از گروهای تروریستی، هم تلاش برای تجزیه سوریه و هم اخیرا به صورت غیرقانونی و غیرمشروع سرقت ذخایر نفت این کشور، در خاک این سرزمین حضور دارد. نه تنها ایران و روسیه که تمامی کشورهایی که تجاوزگری به یک کشور مستقل را نکوهش می‌کنند، باید در برابر این اقدام بایستند، زیرا که اگر این بدعت گذاشته شود، آمریکا از فردا علیه هر کشور مستقلی این کار را انجام خواهد داد.

ایران بنابه درخواست دولت سوریه و به هر میزان که این دولت نیاز داشته باشد چه در ارتباط با آزادسازی سرزمین‌های باقی مانده و چه در بازسازی این کشور کمک و همراهی خواهد نمود. ایران و سوریه و از سوی دیگر روسیه و سوریه همپیمانان استراتژیک یکدیگر هستند که در شرایطی که اکثر کشورهای غربی با یک ترفند نامشروع و غیرقانونی سعی در تجزیه سوریه داشتند، به کمک دولت سوریه شتافتند و امروز اگر سوریه تا حدودی به شرایط قبل خود بازگشته، این امر را مدیون همپیمانان خود است.

ابزار ایران برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه همان ابزاری است که طی 8-9 سال اخیر به وسیله آن بخش اعظمی از خاک سوریه آزاد شده‌ است و این ابزار همان حمایت و پشتیبانی از دولت سوریه است. مخصوصا در حال حاضر دولت سوریه با توجه به آمادگی جدیدی که از نظر نظامی پیدا کرده و تجربه خوبی که در مبارزه با گروه‌های تروریستی داشته است، برای مبارزه با هر کشور بیگانه‌ای که به خاکش تجاوز کند، نیاز کمتری به کمک خواهد داشت.

اعلام پیشتیبانی ایران به این معنی نیست که قرار است لشکری به سوریه فرستاده بشود بلکه بدین معناست که ایران به هر میزان که دولت سوریه اعلام نیاز کند، قطعا همراه خواهد بود، همانطور که روسیه نیز این مطلب را اعلام کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала