گزارش و تحلیل

چابهار نمی تواند تحریم شود

© Sputnik / Shiva Abshenasچابهار نمی تواند تحریم شود
چابهار نمی تواند تحریم شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران است که به واسطه ی اتصال آن به دریای عمان و اقیانوس هند از شرایط ویژه ای برخوردار است.

بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران است که به واسطه ی اتصال آن به دریای عمان و اقیانوس هند از شرایط ویژه ای برخوردار است. این بندر یکی از راه های ارتباطی هند، آمریکا و دیگر کشور های جهان به افغانستان و آسیای میانه است این در حالی است که راه دیگر برای این ارتباط پاکستان است که بار ها به دلیل تنش های موجود با هند و افغانستان مرز های خود را بر ارتباط میان این دو کشور بسته است. ایران برای توسعه ی بندر چابهار تسهیلاتی را اعطا کرد که باعث ورود شرکت های خارجی متعددی، از جمله شرکت های هندی به این بندر و سرمایه گذاری در آن شد.

در این راستا آقای بهروز آقایی مدیر کل سازمان بنادر و دریا نوردی استان سیستان و بلوچستان درباره ی سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بندر به خبرنگار اسپوتنیک گفت:

از سال گذشته تا کنون بیش از 130 شرکت داخلی و خارجی به بندر چابهار آمدند تا این بندر را برای سرمایه گذاری بررسی کنند. از میان این شرکت ها، بخش های مختلف و شرکت های مربوط به 17 کشور برای سرمایه گذاری در این بندر آماده شده اند و پیشنهاد  همکاری دادند. با چند کشور قرارداد ها را نیز نهایی کردیم.

بندر چابهار استقلال خاصی را در حوزه ی سرمایه گذاری دارد یعنی به طور خاص به هیچ کشوری برای سرمایه گذاری واگذار نشده و از سرمایه گذاری بخش های خصوصی تمامی کشور ها، از جمله چین، روسیه، عمان و سایر کشورها استقبال می کند و این استقلال هم برای خود بندر چابهار و هم برای سازمان بنادر بسیار مهم است.

 

وی در ادامه افزود: یکی از دلایلی که باعث شد ما بندر چابهار را گسترش دهیم بحث ترانزیت بار از این بندر به کشور های شرق دریای خزر است، ترانزیت از بندر چابهار به کشورهای حوزه ی خزر می تواند اقتصادی تر و کم زمان تر باشد، شرکت های کشورهای حوزه ی سی آی اس استقبال بسیار خوبی را در زمینه ی سرمایه گذاری در بندر چابهار نشان دادند. تمام کشورهای عضو سی آی اس اعلام تمایل کردند تا در چابهار فعالیت کنند، سرمایه گذاری آنها در بخشهای متعدد بندر است که پیشنهادات آنها در حال بررسی است.

چابهار گلوگاه اقتصادی افغانستان و آسیای میانه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چابهار گلوگاه اقتصادی افغانستان و آسیای میانه

آقای بهروز آقایی در رابطه با مشاغلی که با توسعه ی چابهار در این بندر ایجاد می شود، بیان کرد:

تقریبا می توان گفت به ازای هر یک میلیون تن باری که در این بندر تخلیه یا بارگیری شود بیش از 1300 نفر مشغول به کار می شوند. مطمئنا ما تلاش داریم تا 8 میلیون تن ظرفیت بار در این بندر را تکمیل کنیم.

 

آقای سید حسن ابراهیمی معاون دریایی اداره کل بنادر و دریا نوردی استان سیستان و بلوچستان درباره ی معافیت های بندر چابهار از تحریم های آمریکا گفت:
ما نباید وارد بازی هایی که سیاستمداران، کشور ما را در آن قرار می دهد، شویم. بنادر ما کاملا فعال هستند، با وجود اینکه تحریم های ظالمانه ی آمریکا مستقیما بر بنادر کشور ما نبوده اما قطعا این تحریم ها بر تمام بخش های کشور تاثیر گذاشته، البته که فعالیت در بنادر ما کماکان جریان دارد و این موضوع را آمار و ارقام نشان می دهد، سندی وجود ندارد که بندر چابهار از تحریم ها مستثنی است اما آنچه وجود دارد این است که بندر چابهار یک پتانسیل است برای پشتیبانی هایی که آمریکا و سایر کشورها برای افغانستان نیاز دارند، یا شرکتهایی که در افغانستان یا هندوستان سرمایه گذاری کردند، به چابهار نیاز دارند و یا منافع کشورهای سی آی اس که در چابهار وجود دارد، باعث شده تا بتوان گفت چابهار به دلیل پتانسیل های ذاتی که دارد نمی تواند تحریم شود. اما به طور کلی تحریم ها اثر اندک خود را داشته اند.

لازم به ذکر است که کلیات لایحه ی الحاق بنادر شهید کلانتری و بهشتی به منطقه ی آزاد چابهار در مجلس شورای اسلامی ایران روز اول دی ماه تصویب شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала