کارشناس ایرانی در مورد تاثیر رابطه ایران و ژاپن بر خودرو اظهار نظر کرد

© AFP 2023 / Yoshikazu Tsuno کارشناس ایرانی در مورد تاثیر رابطه ایران و ژاپن بر خودرو اظهار نظر کرد
کارشناس ایرانی در مورد تاثیر رابطه ایران و ژاپن بر خودرو اظهار نظر کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس حوزه خودرو در مورد تحولات و مذاکرات اخیر ایران و ژاپن و احتمال تاثیر آن بر صنایع خودروی ایران به بیان مطالبی پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گسترش نیوز، اخیرا مذاکراتی میان ایران و ژاپن بر سر مسائل مختلف از جمله برجام صورت گرفت. برجام باعث شد که اتفاقات مثبتی در حوزه خودرو برای ایران رقم بخورد اما شرایط در ادامه تغییر کرد. خودروسازان ژاپنی که با ایران همکاری داشتند به دلیل تحریم‌های آمریکا، ایران را ترک کردند. اما با مذاکراتی که طی روزهای گذشته با ژاپن انجام شد، آیا احتمال همکاری مجدد در زمینه خودروسازی قوت خواهد گرفت؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در مورد احتمال همکاری خودرویی ایران با ژاپن گفت: هنوز نمی‌توان به صورت دقیق در این مورد صحبت کرد اما به طور کلی این قضیه بعید به نظر می‌رسد.

وی افزود: بعید می‌دانم که همکاری خودرویی با ژاپن به واسطه مذاکرات انجام شده صورت بگیرد. البته باید صبر کرد تا صحبت‌های سیاستمداران را شنید. پس از مشخص شدن جزئيات، می‌توان گفت که امکان بهره‌برداری در موارد اقتصادی و سایر موارد وجود دارد یا خیر؟ حتی در مورد برجام نیز قرار بود از آن بهره‌برداری‌های مختلف اقتصادی شود اما امکان آن به وجود نیامد.

توافق تویوتا برای پرداخت 3.4 میلیارد آمریکا خسارت - اسپوتنیک ایران
توافق تویوتا برای پرداخت 3.4 میلیارد آمریکا خسارت

کاکایی ژاپنی‌ها را بسیار محافظه کار و به شدت تابع آمریکا دانست و گفت: طی سال‌های اخیر، در زمینه خودرو ایران به هیچ وجه بازار کشور ژاپن نبود. تویوتا در حد واردات به ایران نگاه داشته و شرکت‌های دیگر مانند مزدا و سوزوکی با بروز اتفاقات مختلف به صورت کامل ایران را رها می‌کنند. ملاقات‌های اینچنینی بحث‌های سیاسی کلان دارد هرچند که با توجه به تجربه تاریخی می‌توان گفت که نباید بسیار خوشبین بود به خصوص در زمینه خودرو.

وی در پایان اشاره کرد: در خودروسازی به طور کلی کارها به صورت میان‌مدت و بلندمدت انجام می‌شود و فعالیت‌های کوتاه‌مدت وجود ندارد. در اینگونه مذاکرات نیز مشخص نیست که تا چه حدی به نتیجه برسند لذا از آن‌ها در حرکت خودروسازی جواب نخواهیم گرفت. واردات خودرو مشکلی ندارد ولی برای خودروسازی که حداقل مذاکرات یک سال زمان می‌برد چنین مذاکرات اولیه خیلی زود است که نظر دهیم. به عنوان مثال در مورد تویوتا اگر آمریکا به آن‌ها نگاه چپ بکند ورشکسته خواهند شد زیرا بازار مهم آن‌ها آمریکا است. در گذشته نیز چنین شرایطی وجود داشته و شرکت‌هایی که بازار مهم آن‌ها آمریکا بوده به شدت مراقب خواسته‌های آمریکا هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала